Marknadsföring – Såhär ligger det till! | Jerry Engström

MARKNADSFÖRING – SÅHÄR LIGGER DET TLL

Alla som tar sig tid att läsa det här vet att det pågår något just nu. Oavsett om vi vill kalla det digitalt eller social media – kärt barn har många namn och egentligen är det här bara slangtermer för internets nuvarande stadium. Det vi vet är i alla fall att kommunikation på internet är allvar. Det är inte längre en post som heter ”online” och består av 20% av marknadsbudgeten. Internet är på riktigt och oavsett om det handlar om SEO, facebook, youtube, instagram, podradio, snapchat eller nästa applikation som kommer lanseras så är det här ledande marknadsförare just nu strävar efter att skapa uppmärksamhet och generera värde.

STRÄVAN EFTER UPPMÄRKSAMHET

Valutan just nu heter uppmärksamhet och när du väl har den och växlar in den mot värde skapas förtroende. Förtroende som gör att vi kan överväga att ge tid eller pengar till just ditt syfte – oavsett om det handlar om att köpa er t-shirt, donera pengar till välgörenhet, boka en skidsemester hos just er, rösta på dig i kommunalvalet, anställa dig som mäklare eller anlita dig som fotograf.

Detta borde inte vara något nytt – även det verkar vara något som fallit i glömska bland alla “köp en logotyp för 5 dollar” och kampanjhets. Förmodligen för att varumärkesbyggande är ett hantverk och en konst som många förväxlar med sälj. För denna transaktion har alltid pågått. Människor har ristat budskap i grottor, gjort röksignaler, samlats kring lägereldarna eller tryckt flygblad. Det enda som egentligen har hänt det sista åren är att mediet totalt har förändrats. Rätt rejält.

KANALERNA HAR FÖRÄNDRATS TOTALT

När medier förändras kommer tider av spänning, oro och nyfikenhet. Det brukar även dyka upp en rad förstå-sig-påare som har studerat förändringen men aldrig riskerat en egen krona eller utfört arbetet själv. Däremot har de massvis med tips. Även om det finns en del relevans i budskapen drar många öronen åt sig. Vi gillar när det är som det en gång var och klamrar oss fast vid beprövade modeller. Det nya är ofta lite läskigt eller lite besvärligt. Jag ska villigt erkänna att det inte var alla som instinktivt jublade åt Instagram när vi på Fjällräven precis tyckte att vi hade knäckt facebook. Det var inte så att det blev lättare när podradio kom och vi tyckte att vi precis fått en bra närvaro på youtube.

DET FINNS INGA GENVÄGAR

Men personligen älskar jag det. För när allt kommer omkring så handlar det mer än någonsin om förmågan att kavla upp ärmarna och sätta igång. Mest passion vinner och företag har aldrig tvingats var så transparenta som nu. Det går inte längre att lägga miljoner på roliga ComHem tanter om kundtjänsten står utan resurser. Det går inte att vinna genom att lägga miljoner på att basunera ut sitt budskap – megafonen har bytts ut mot magneter. Och en liten magnet slår alltid en stor megafon på sikt. Är du och dina kollegor grunden i ett schysst företag eller är du en person som genererar värde så kommer människor att välja er. Är ni hitte-på så kommer man gå därifrån.

SÅ VAR BÖRJAR MAN?

Internt. Inte med facebook, inte med youtube, inte med instagram – Varumärkesbyggandet börjar internt. Hos dig och bland dina kollegor. Vad står ni för? Vad brinner ni för? Glasklart? Bra – då är det där ni börjar. Har ni mekaniker som är bäst i sin klass – intervjua dem och låt dem dela med sig av sina tips. Har ni produktutvecklare som brinner för sitt hantverk –  låt dem dela med sig av sitt kunnande. Är du en grym frisör – fram med mobilen och dela med dig av tips på hur man bäst vårdar sitt hår, hur man underhåller frisyrer och dina favoritprodukter. Gör det inte så jäkla svårt – en passionerad medarbetare trumfar alla kampanjer. Vi litar mer på en receptionist på telia som med trovärdighet berättar att hennes avdelning kommer göra allt för att hjälpa oss när jag får problem än en telia-pappa som skojfriskt försöker få täckning i skogen. Vi litar mer på vad vi hittar på turismföretagares facebook-sidor än storslagna ord om regionen. Jag litar mer på en skakig live-sändning på instagram än en påkostad reklamfilm. Jag orkar inte ens ge mig an alla kampanjslogans. Fan, skärpning alla kommunikatörer! Vi kan bättre än såhär.

OK, SEN DÅ?

När ni väl startat den interna motorn – medarbetare, innevånare eller samarbetspartners – kan ni vända er till andra som delar era värderingar eller passion. När ni väl gör det måste ni förstå att mobilen har blivit fjärrkontrollen i vår vardag. Det är här vi navigerar oss fram i tillvaron och om du inser att 50% av vår tid på mobiltelefonen ägnas på någon typ av social plattform så kanske de där stortavlorna du själv passerar med blicken i telefonen börjar kännas mindre intressanta.

Min stolthet som varumärkesbyggare och marknadsförare ligger i att förstå var uppmärksamheten hos människor som delar mina värderingar är just nu så jag kan ge dem mer värde. Jag ägnar kvällar till att förstå mig på var uppmärksamheten finns just nu och var den är den överprisad och var är den underprisad. Vad är det vi som värdedrivet företag gör som egentligen är ett slöseri med pengar och vad är det vi borde göra mer av för att få uppmärksamhet, ge värde och skapa förtroende som kanske konverterar till någon typ av utbyte. Det är där även du ska lägga fokus.

JAG SKITER I VAD NI KALLAR DET – SÅ LÄNGE NI GÖR DET!

Just nu underestimerar många företag hur mycket tid vi lägger på sociala plattformar och hur lite uppmärksamhet och intresse som skapas i andra medier. Allt för många företag verkar även fullständigt skita i att ge värde och som en gammal boxare jobbar de med högerkrokar för att försöka få träff med sitt säljbudskap. Alla duckar. Vi har lärt oss det och ungdomar är bäst i klassen. Så det är dags att inse att ni är ert egna mediehus och er uppgift är att dela med er av er passion och ge värde till andra. Och gillar ni inte ordet mediehus kalla det vad helst ni är bekväma med – kalla det rykte, trovärdighet, passion, drivkraft, content eller storytelling. Jag skiter i vilket. Det viktiga är att ni inser att er kommunikativa uppgift är att ge andra värde genom bilder, text, video och ljud. Sälj och kampanjperioden är över – tack och lov.

SLUTA DEBATTERA – BÖRJA GÖRA!

Så se nu till att använda det ord du nyss valde och sätt igång och skapa värde tillsammans med era medarbetare, innevånare eller nätverk. Avsluta alla filosofiska diskussioner. Jag bryr mig inte om era utdragna möten om slogans, om ni kallar ert område landsbygd, glesbygd eller vildmark eller marknadsavdelningens diskussioner kring kampanjbudskap. Lämna dessa diskussioner till de som står kvar på perrongen – för nu kör vi!

/ Jerry

Ps I. Om du läst hela vägen hit och gillade detta inlägg så kommer du säkert även uppskatta detta inlägg:
– Två förmågor som gör er bättre på marknadsföring >>

Ps II: Om du arbetar inom besöksnäringen – inom destinationsutveckling eller med platsmarknadsföring tror jag att du kommer hitta lite av värde i dessa inlägg:
– Hur marknadsför man en plats? >>
– Tre tips för en levande landsbygd >>

Ps III. Är du osäker på hur du ska komma igång och vill du ha lite taktiska tips? Då bör du kolla in när föreläsningen ”Marknadsföring – En ny era” kommer till en plats nära dig eller höra av dig för ett personligt möte. Då går vi igenom nutidens marknadsföring från grunden. Är du för otålig – se till att kika in på min facebook  och instagram sida lite då och då för löpande tips och inspiration. Tack för att du tog dig tid att läsa hela vägen hit.

FÖRELÄSNING – NYHET!
MARKNADFÖRING – EN NY ERA!

Vi är just nu inne i en helt ny epok inom kommunikation. Under denna föreläsning ger jag dig nycklarna för att lyckas skapa uppmärksamhet, bygga förtroende och skapa värde.
Marknadsföring – En ny era >>

FÖRELÄSNING
TURISM & PLATSMARKNADSFÖRING

Hur skapar man en grund för att destinationer och turismföretag ska kunna växa och hur gör man för att marknadsföra en plats? Kolla in detta:
Föreläsning I: När destinationer växer >>
Föreläsning II: Platsmarknadsföring >>

 

FÖRELÄSNING – NYHET!
DIGITALISERA LANDSBYGDEN

Landsbygden har otroliga möjligheter att locka fler innevånare, besökare och företagsetableringar om vi bara lyckas förmedla alla fördelar.
Föreläsning I: En Levande Landsbygd >>
Föreläsning II: Digitalisera Landsbygden >>

 

Under föreläsningarna ges inspiration, tips, konkreta modeller och metoder som kommer hjälpa er att ta er genom det enorma bruset och när ni väl har fått uppmärksamhet bli bättre på skapa värde vilket kommer att hjälpa er nå just era mål. Behöver du övertygelse på att råden kan vara värt din tid – här hittar du lite resultat jag är extra stolt över att bidragit till >>