FÖRELÄSNING / WORKSHOP:
PLATSMARKNADSFÖRING

Platsmarknadsföring har otroligt mycket att lära av varumärken. Att få någon att förlägga sin semester på en plats kräver först och främst ett väl genomfört förarbete där myndigheter, företag och privatpersoner samverkar – för mer info se: Föreläsning Destinationsutveckling >>.

Nästa steg blir därefter att föra en dialog med sin målgrupp som skapar uppmärksamhet och förtroende som därefter kan konverteras till ett köp/besök.

Under denna föreläsning tar vi oss på djupet i platsmarknadsföring och lär oss skillnaden mellan innehåll, sammanhang och spridning innan vi tar en titt på de just nu mest effektiva verktygen. Vi går igenom hemsidans betydelse, sökordsmarknadsföring, google my business, facebook, youtube, instagram samt ytterligare verktyg som kommer bidra till att just er plats eller turismföretag ökar chansen att locka fler besökare.

Under detta föredrag delar Jerry med sig av mer än 15 års erfarenhet av arbete med marknadsföring och sociala medier. Arbeten som gjort att Jerry röstats fram till Sveriges bästa Marknadschef, skapat en av Sveriges starkaste destinationssidor på Facebook och blivit flerfaldigt hyllad för sitt arbete med Fjällräven och med att sätta Höga Kusten och FriluftsByn. Missa inte denna chans att plocka russinen ur kakan och baka in dem i just er turismverksamhet.

Föreläsningen går även att genomföra som en Workshop där deltagarna arbetar med just sin plats eller verksamhet. Då är en till tre timmar lämpligt.

Föreläsning Platsmarknadsföring innehåller:
1) Göra grundarbetet – Vad som behövs för att öka förutsättningarna att lyckas.
2) De olika möjligheterna att kommunicera – Vad passar just dig?
3) Skillnaden mellan innehåll, sammanhang och distribution.
4) Hur man bygger en stark hemsida.
5) Metoderna som får er att lyckas ni i Sociala Medier.

Utmärkt för: Kommuner, Destinationsbolag och Turismentreprenörer.

Som föreläsning: 60 – 90 minuter.
Pris: 19 900 kr ex moms (resor och ev. boende tillkommer)

Som workshop: 1,5 – 3 timmar
Pris: 25 000 kr ex moms (resor och ev boende tillkommer)

Tips: Föreläsningen kan med fördel kombineras med föreläsningen “Destinationsutveckling“. Kontakta mig så hittar vi ett upplägg som passar just er.

“Det här var precis vad vi behövde – inspiration och konkreta tips på hur vi och våra besöksnäringsföretag kan ta vara på de möjligheter som finns.” 
Malin, Visit Blekinge.

“Facebook är idag den absolut mest underprisade kanalen. Låt mig visa hur du lyckas!
Jerry Engström

“Platsmarknadsföring handlar om att skapa uppmärksamhet på relevanta parametrar för att därefter ge värde som genererar förtroende och konvertera det till ett första besök och därefter återbesök.”
Jerry Engström

OTROLIGA MÖJLIGHETER

Besöksnäringen är idag en av Sveriges tillväxtmotorer. Däremot är många företag fåmansföretag där kompetensen ofta ligger utanför just kommunikation. Det gör det möjligt att med små medel skapa stora resultat.

GRUNDARBETET

Innan platsmarknadsföring behövs en tydlig utvecklingsplan. Vi går igenom tre grundstenar som är viktiga att ha på plats innan ni vänder er ut mot potentiella besökare. Faktorer man sällan lägger märke till men som är helt avgörande.

UPPMÄRKSAMHET

Svenska besöksmål måste bli ordentligt bättre på att skapa uppmärksamhet. Ett första steg är att göra skillnad på sina likvärdiga och särskiljande egenskaper samt ur sina besöksanledningar skapa teman och profilbärare. Vi går igenom hur man gör.

FÖRTROENDE

Platsmarknadsföring handlar mycket om att tillsammans med dina medarbetare ge värde genom era grundstyrkor och er passion. Rätt genomfört kommer potentiella besökare få förtroende att besöka er. Vi går igenom teknikerna och ger handfasta råd på hur man går tillväga.

PLATSMARKNADSFÖRING

Ni ska välja de kommunikativa redskap som ger mest effekt. Just nu är sociala medier de mest kostnadseffektiva verktygen. Därför går vi igenom hur ni får uppmärksamhet och skapar värde på facebook, instagram och youtube.

TRE-ENIGHETEN

Att skapa relevant innehåll är otroligt viktigt för att leverera värde – men innehåll måste presenteras i rätt sammanhang och du behöver även känna till hur du ska få ökad distribution av din platsmarknadsföring. Vi går igenom grunden.

VISIT BLEKINGE
Eriksberg – 24:e Okt 2017

Visit Blekinge har bokat två föreläsningar samma dag. På förmiddagen blir det “Destinationsutveckling” och på eftermiddagen går vi igenom Platsmarknadsföring och verktygen som gör att man får uppmärksamhet och bygger förtroende.

VISIT VASA / VISIT UMEÅ
Vasa – 26:e Okt 2017

Visit Vasa, Visit Umeå och Höga Kusten Destinatonsutveckling bjöd in regionernas turismföretagare för att lära sig mer om hur just de kan bli bättre på att marknadsföra sina verksamheter.

LANDSBYGDSDAGARNA
Oskarshamn – 27:e Okt 2017

Under Landsbygdsdagarna 2017 är jag anlitad både för föreläsningen “En Levande Landsbygd” och en workshop med deltagande kommuner och företag. Detta blir en kombination av workshop kring Platsmarknadsföring och “Digitalisera Landsbygden“.

BESÖKSNÄRINGSDAGARNA
Linköping – 15:e Nov 2017

Efter en väldigt uppskattad föreläsning om “Destinationsutveckling” under Besöksnäringsdagarna 2016 är jag inbjuden att under 2017 föreläsa om Platsmarknadsföring med fokus på sociala medier.

VISIT ÅLAND
Mariehamn – 23:e Nov 2017

Jag är anlitades för att föreläsa för Ålands Turismföretagare och dela med mig av mina bästa tips på hur man som turismföretagare skapar uppmärksamhet, bygger förtroende och för en dialog som ökar chansen till besök. Nu diskuterar vi uppföljning under 2018.

FÖRELÄSNINGAR:

WORKSHOPS: