Workshop: Bygg ett starkt platsvarumärke | Jerry Engström

WORKSHOP:
BYGG ETT STARKT PLATSVARUMÄRKE

Antalet dagliga intryck har ökat, turistentreprenörerna landet runt har blivit mer professionella och besökarna mer kräsna. Bra är inte längre bra nog. 

Under denna intensiva heldag arbetar vi oss igenom ditt företag från grunden och tittar på hur just du kan få din plats, produkt eller tjänst att ta sig genom bruset och representera något i sinnet hos din potentiella målgrupp. Syftet är att ta reda på hur just du kan skapa något särskiljande och en kärna i ditt varumärke som därefter blir basen i både strategiarbetet samt handlings- och marknadsplaner.

De åtta steg vi går igenom är en förutsättning för de flesta företag som vill växa inom besöksnäringen och under dagen ges relevanta och motiverande exempel från branschen blandat med utmanande frågeställningar där du arbetar med just ditt företag. Den metodiska ordningen och stödet från Jerry gör att de flesta företag har goda förutsättningar att under dagen skapa grunden till ett starkt och särskiljande varumärke baserat främst på sina egna erfarenheter och insikter.

Under dagen arbetar vi oss igenom dina:
1) Grundstyrkor
2) Kärnvärderingar
3) Målgrupp & Insikter
4) Förståelse för Alternativen 
5) Likvärdiga och Särskiljande Upplevelser
6) Förtroende
7) Kärnbudskap och Essens
8) Medarbetare och Nätverk

Utmärkt för: Mindre och medelstora företag i besöksnäringen samt destinationsbolag.
Pris: 29 000 kr ex moms (Ev. resor och boendekostnader tillkommer)
Deltagare: Max 10 företag. 1-5 representanter per företag.
Tid: 08:30 – 17:00. Kan gärna kombineras med mingel efter workshop. 

“Jag uppmuntrar samtliga turismentreprenörer att genomföra denna workshop för att ta sitt företag till nästa nivå.”
Mia Karlsson, VD Höga Kusten Turism

Vi anlitade Jerry för en föreläsning på vår Besöksnäringsdag men insåg att vi behövde vässa oss ytterligare. Efter två workshops fick våra besöksföretag en helt ny nivå på sitt varumärkesarbete.
Linda Leiderud, Destination Sundsvall

Det här var en helt fantastisk dag. Vi har kämpat länge med hur vi ska ta nästa steg. Äntligen har vi verktygen vi behöver.
Anna Nilsson, Gårdsbutiken

Det här var riktigt, riktigt bra! Jerry har en oerhörd förmåga att dela med sig av sin kunskap och energi. 
Johan Rustan, VD Visit Linköping

BYGG ETT VARUMÄRKE SOM TAR DIG FÖRBI ALTERNATIVEN! 

1) GRUNDSTYRKOR

Den ursprungliga produkten eller tjänsten som tagit er till den plats ni är idag och från vilka ni vill bygga vidare. Vi går igenom bra exempel innan ni arbetar er igenom ett frågebatteri som hjälper er att hitta fram till just era grundstyrkor.

2) KÄRNVÄRDEN

Vad är ert företag för och vad är ni mot? Detta kommer bli vägledande till framtida strategiska beslut, för personal samt för nätverkande. Vi går igenom tips och exempel innan ni får arbeta vidare med ert företag.

3) MÅLGRUPP & INSIKTER

Vi går på djupet för att hitta de personer och situationer där ni blir det bästa alternativet. Vi går igenom exempel och utmanar er genom ett frågebatteri så att ni inte bara använder demografi utan djupdyker ner i de främsta drivkrafterna.

4) ALTERNATIVEN

Alternativen är sällan det du egentligen först tror. Genom tydliga exempel går vi igenom fyra nivåer på alternativ till ditt erbjudande och försöker skapa en förståelse kring vad som gör dessa alternativ framgångsrika.

5) EGENSKAPER

Vi går igenom de tre nivåerna på egenskaper som ditt företag måste behärska för att lyckas. Därefter går vi på djupet i ditt erbjudande för att hitta svaret på vad som kommer få er att sticka ut på marknaden.

6) FÖRTROENDE

För att kunna ge besökare trygghet att resa till just din plats eller tjänst behöver du inge förtroende. Vi går igenom olika typer av förtroende innan du får arbeta igenom ditt erbjudande med kritiska ögon och hitta dina styrkor och svagheter.

7) KÄRNBUDSKAP OCH ESSENS

Nu har vi vänt och vridit på vare sten. Hittat styrkor, värderingar, tittat på alternativen och era likvärdiga och särskiljande egenskaper samt hur ni kan bygga förtroende. Dags att gå till kärnan i ert varumärke.

8) MEDARBETARE & NÄTVERK

Vill du går fort – gå själv. Vill du gå långt – gå tillsammans. Ett starkt varumärke kräver delaktiga och passionerade medarbetare samt ett starkt nätverk. Vi arbetar oss igenom dina förutsättningar.

DESTINATIONER SOM TAGIT NÄSTA STEG 

VISIT SUNDSVALL

Efter en populär föreläsning kring destinatonsutveckling anlitades jag för en heldags workshop för destinationens entreprenörer. Workshopen blev på populär att den följdes upp med ytterligare en workshop om Strategi och Handlingsplan.

HÖGA KUSTEN

Destination Höga Kusten anlitade mig för en workshop efter ett populärt föredrag. Workshopen blev så populär att vi nu arrangerat denna workshop vid tre tillfällen så fler företag fått chansen att gå. Nu fortsätter vi denna serie med “Strategi och Handlingsplan.” Totalt har cirka 30 företag i Höga Kusten genom gått “8 Steg till ett starkt Platsvarumärke”.

GÖTA KANAL

Efter en uppskattad föreläsning för Göta Kanalbolags entreprenörer blev jag anlitad för att komma tillbaka och hålla workshopen “8 steg till ett start platsvarumärke”. Det blev en otroligt lyckad dag som kommer följas upp med ytterligare en workshop hösten 2017.

VISIT UMEÅ

Efter en väldigt uppskattad föreläsning under Umeås stora turismdag blev jag anlitad för att hålla denna workshop för regionens entreprenörer. Workshopen blev otroligt uppskattad med 16 deltagande företag. Efter utvärdering av Workshop gav 14 företag gav betyget 5/5 och två företag betyg 4/5.

BRA ÄR INTE BRA NOG!

Svensk besöksnäring har en otrolig potential. Vår unika natur, kultur och smaker har möjligheten att locka besökare från hela världen. Samtidigt visar statistik på att fler och fler blir intresserade av att “hemestra” i Sverige. Att ge sig ut och upptäcka charmen med vårt avlånga land. Möjligheterna kan tyckas oändliga. Och det är de. För de förberedda.

LINKÖPING ELLER UMEÅ?
För här kommer det intressanta. Det råder ingen brist på alternativ. Vad skiljer Uppsala, Västerås, Helsingborg, Linköping, Jönköping, Luleå, Umeå, Sundsvall från Örebro, Norrköping, Lund, Gävle och Karlstad? Vad får mig att välja Liseberg, Skansen, Gröna Lund eller Tylösand framför Kungsleden, Göta Kanal, Österlen, Höga Kusten och Astrid Lindgrens Värld?

VARFÖR SKA JAG BESÖKA DIG?
Lägg till alla de 17 000 små och medelstora turistföretagen i Sverige och att det varje år startar ytterligare 2 000 besöksnäringsföretag så börjar det nog framgå att det inte räcker med att köpa en logotyp på nätet, placera ut en skylt längst den närliggande riksvägen, annonsera 100 x 50 mm i ett regionalt magasin och därefter planlöst lägga upp bilder på Facebook för att ta nästa steg. Idag krävs det lite mer och det vet du förmodligen redan.

KRAFTSAMLA UNDER EN DAG!
Glädjande nog uppnår fler och fler besöksnäringsföretag mognaden att inse vikten av att undvika konkurrera med lägre och lägre pris och istället bygga ett starkt varumärke. Att ta sig igenom bruset av alternativ med tydliga särskiljande budskap, motiverad personal och ett starkt nätverk. Ett val inte bara är mer långsiktigt och hållbart. Det gör arbetet roligare också. Denna workshop syftar till att hjälpa dig med just detta. Att under en dag kraftsamla din uppmärksamhet på något du vet är otroligt viktigt men som ofta inte blir av i allt dagliga arbete. Kanske för att det upplevs lite komplicerat eller för att du inte fullt vet var du ska börja. Eller behöver du bara någon som ser till att det blir av.

TA CHANSEN!
Så här finns den. Möjligheten att på ett metodiskt, underhållande och utmanande sätt steg för steg bygga grunden till just ditt varumärke under ledning av en av Sveriges främsta marknadsförare Jerry Engström.

Ta chansen! Ge ditt företag eller er destination ett försprång!
– Kontakta mig! >>

 

ETT AXPLOCK AV ALLA FÖRETAG SOM VALT ATT TA NÄSTA STEG

LÄNSMANSGÅRDEN

Ett pensionat för livsnjutare som ligger nära Box whiskydestilleri och världsarvet Höga Kusten.
Läs mer: Länsmansgården >>

GÅRDSBUTIKEN

Butik med egenproducerade produkter, Whiteguide Café och Restaurang mitt i Höga Kusten.
Läs mer: Gårdsbutiken >>

MURBERGET

Västernorrlands Länsmuseum är en modern museibyggnad med utställningar, butik och kafé samt ett friluftsmuseum.
Läs mer: Murberget >>

HERNÖ GIN

Världens mest prisbelönta Gin som idag även bedriver ett besökscentrum.
Hernö Gin >>

MANNAMINNE

Ett stort allkonstverk i Höga Kusten skapat av konstnären Anders Åberg med allt från byggnader till fordon.
Läs mer: Mannaminne >>

VISIT LINKÖPING & CO

Marknadsför och utvecklar Linköping som en av Sveriges ledande besöks-, evenemangs-, och mötesdestinationer.
Läs mer: Visit Linköping & Co >>

SWEDISH COUNTRYSIDE

Hyr ut lokalbor och ger besökare fripass till gemenskap, okända platser och genuina upplevelser.
Läs mer: Swedish Countryside >>

HALLSTABERGET

Sollefteås aktivitetsberg med mängder av aktiviteter sommar som vinter.
Läs mer: Hallstaberget >>

LOTSSTUGAN

En unik mötesplats direkt utanför Härnösand, mitt på Höga Kustens makalösa kustband.
Läs mer: Lotsstugan >>

SOLLEFTEÅ CAMPING

Populär camping vackert belägen vid Ångermanälvens strand omgiven av ståtliga nipor
Läs mer: Sollefteå Camping >>

NÄRINGSLIVSBOLAGET
SUNDSVALL

Ansvarar för Sundsvalls varumärkesarbete, Convention Bureau, inflyttningsservice och för att stärka Destination Sundsvall
Läs mer: Näringslivsbolaget >>

VISIT UMEÅ
UMEÅ

Visit Umeå turistcenter är ett helårsöppet och auktoriserat turistcenter där vi arbetar med marknadsföring och destinationsutveckling i Umeåregionen
Läs mer: Visit Umeå >>

WILDERNESS ADVENTURE

Europas bästa forsränning med bas i den unika anläggningen vid Vindelälven.
Läs mer: Wilderness Adventure >>

GUITARS THE MUSEUM

En gitarrsamling som, av de ledande musikmagasinen, är ansedd som den som den finaste i världen.
Läs mer: Guitars the Museum >>

MICKELBO GÅRD

Lantbruk med gårdsbutik, café och minidjurpark.
Läs mer: Mickelbo Gård >>

GRANÖ BECKASIN

Din boende och upplevelseanläggning mellan Umeå och Lycksele. Bygg timmerflotte, bo i träd, ät Västerbottnisk mat tillsammans med dina vänner eller familj.
Läs mer: Granö Beckasin >>

“NOG OM DITT FUNKTIONELLA ERBJUDANDE. LÅT OSS TA EN TITT PÅ VAD DIN MÅLGRUPP VILL KÄNNA.”

“VARFÖR SKA JAG TRO PÅ DET DU SÄGER? FÖRSÖK HITTA TRE ANLEDNINGAR!”

“DET FINNS CIRKA 17 000 SMÅ OCH MEDELSTORA TURISTFÖRETAG I SVERIGE. LÅT OSS SE HUR DU KAN STICKA UT.”

Denna workshop är en fördjupning av föredraget “5 tips på hur du växer en destination” och är en anpassning av den populära workshopen “Så bygger du ett starkt varumärke” där hänsyn har tagits till besöksnäringens specifika möjligheter och utmaningar. Workshopen har arrangerats för entreprenörer i Destination Sundsvall och Höga Kusten och blivit så populär att den återupprepats för entreprenörer som missat den första möjligheten att delta.

Ge besöksnäringsföretagen i er destination verktygen att själva ta nästa steg i sin utveckling genom att Kontakta mig. Om du först vill läsa mer om hur jag hjälpt företag till exceptionell tillväxt kan du klicka in här, Priser och Utmärkelser. Vill du ha referenser så kontakta mig så hänvisar jag dig till en relevant referens som haft liknande möjligheter som ni.

FÖRELÄSNINGAR:

WORKSHOPS: