Platsmarknadsgörning | Jerry Engström

PLATSMARKNADSGÖRNING

Nu är det på allvar. Svensk besöksnäring är på frammarsch och över hela Sverige kraftsamlar regioner, städer och entreprenörer för att skapa än mer attraktiva platser. Platser som skall locka fler turister, både utländska besökare och hemestrande svenskar. Det är fantastiskt.

Något som inte är lika fantastiska är att många verkar missförstå det begrepp som under de sista åren seglat upp som en lösning på många platsers utmaningar . Jag pratar om ”platsmarknadsföring”.

VAD ÄR PLATSMARKNADSFÖRING?

Platsmarknadsföring är ett av många ord med lite olika betydelse. Vårt språk är fullt av sådana ord och dessa kan lätt leda till både missförstånd och handlingar som kanske inte ger det förväntade resultatet.  Inte sällan verkar begreppet platsmarknadsföring tolkas som att man anlitar en extern konsult som formulerar en inspirerande och visionär text om platsen varifrån man skapar en kortare slogan och en ny logotyp. Sedan skall det marknadsföras. Gärna på mässor, i kataloger och sociala medier. När budskapet nått hela vägen ut till de tyska och norska barnfamiljerna så är det bingo. Nu har vi gjort platsmarknadsföring. Vänta bara, snart får vi besök!

TÄNK PLATSMARKNADSGÖRNING

I bästa fall kommer besökarna och visst är platsmarknadsföring något alla regioner måste ta på allvar. Men vad skulle hända om vi bara för en stund bytte perspektiv. Att platsvarumärket byggs och utförs av lokalbefolkningen, turismentreprenörerna som levererar upplevelserna och kanske även till viss del av besökarna? Att logotyper och slogans i bästa fall förstärker vad som redan finns eller åtminstone symboliserar den riktning man vill ta men att det inte är den första byggstenen.

Kanske skulle vi då börja med att ta vara på regionens grundstyrkor och värderingar. Föra en tät och nära dialog med lokalbefolkningen, företagarna och nätverket innan vi vänder oss till besökarna.  Inte sällan leder dessa möten till att man upptäcker att nästa stora besöksmål i regionen är något som redan finns. Man måste bara hjälpas åt att damma av det innan man erbjuder det till fler.

PLATSMARKNADSGÖRNING: KRAMFORS

Kramfors kommun har en fantastisk industriell historia som rymmer både timmerflottning och Ådalshändelserna, en händelse som förändrade Sverige för alltid. Men få turister letar sig bort från kusten och in i inlandet. Nu vet vi alla att vandring är populärt men kanske är det inte en ny vandringsled i inlandet som de hitresta turisterna behöver.  I en tid när Sverige upplevs som ett föregångsland i många hänseenden, varför inte låta besökare till fullo uppleva platsen som blev vändpunkten för Sverige? I Sveriges Radios dokumentär om området råder det ingen tvivel ”Skotten i Ådalen är fortfarande en avgörande händelse för hur Sverige ser ut idag”.

Vad skulle hända om man växlande upp denna anda och varje år lät besökare vara med och tillsammans med ortbefolkningen manifestera för något av nationellt eller internationellt intresse? I historieskrivningen är detta platsen för vändpunkten innan Sverige blev ett folkhem. Vad ska vi samlas för sommaren 2018 innan vi ger oss ut och upptäcker andra delar av Höga Kusten? På Almedalsveckan samlas den politiska eliten. I Kramfors samlas folket. Ingen slogan i världen kan mäta sig med kraften i Platsmarknadsgörning.

PLATSMARKNADSGÖRNING: SÄVSJÖ

För två veckor sedan hade jag för första gången möjlighet att besöka Sävsjö kommun i Småland med sloganen ”Barnvänliga Sävsjö”.  Nu har jag själv inte barn men få av de barnfamiljer jag känner har uppfattat att Sävsjö sticker ut som extra barnvänligt – därmed inte sagt att det inte är så.  Intresset att besöka Sävsjö Kommun var dock relativt svalt tills jag nämner att denna vackra plats ligger på det Småländska Höglandet. Småländska Höglandet, vad är det? Ja men vet du vad säger jag – där finns ju Höglandsleden,  härliga kajakturer i skogar som är likt en kombination mellan Småland och Norrland och vill man kan man på kvällarna ge sig ut med islandshästar och uppleva det äkta Småländ.
– Wow, det Småländska höglandet alltså.
– Ja, jag vet. Visst är det helt galet att man inte åkt dit!
Så innan vi nu börjar gå loss och platsmarknadsföra området, låt oss få till lite platsmarknadsgörning. Vad skulle hända om turismföretagen enades om att byta namn från Emma Rid Island, Kajakhaket och Sävsjö Klätterklubb och istället kalla sig Höglandets Turridning, Höglandets Kajakcentral och Höglandets Klätterklubb. Kanske tipsar alla om Höglandsleden och på boendeanläggningarna serverar man Höglandets Ostkaka. Kanske vill även kranskommunerna vara med på resan. Platsmarknadsgörning sedan platsmarknadsföring.

PLATSMARKNADSFÖRING ÄR INTE MAGI

Platsmarknadsföring är svårt att ta på men det är inte magi. Snarare är det både en konst och en vetenskap där det krävs disciplin, uthållighet och kreativitet för att lyckas komma igenom bruset av alla möjliga besöksmål.

Men det går inte att förlita sig enbart på marknadsföring. Man måste även göra saker som underlättar för budskapet att komma igenom bruset. Och när myndigheter, turismföretagare och befolkningen alla hjälps åt blir kraften starkare än en ny logotyp. Precis som i Ådalen 1931.

Egentligen skulle denna text kunna vara otroligt kortare.
Tre ord för att vara exakt.
”Gör saker tillsammans!”

Ha en fin dag.
Jerry

PLATSMARKNADS-
GÖRNING

Nu är det på allvar. Svensk besöksnäring är på frammarsch och över hela Sverige kraftsamlar regioner, städer och entreprenörer för att skapa än mer attraktiva platser. Platser som skall locka fler turister, både utländska besökare och hemestrande svenskar. Det är fantastiskt.

Något som inte är lika fantastiska är att många verkar missförstå det begrepp som under de sista åren seglat upp som en lösning på många platsers utmaningar . Jag pratar om ”platsmarknadsföring”.

VAD ÄR PLATSMARKNADSFÖRING?

Platsmarknadsföring är ett av många ord med lite olika betydelse. Vårt språk är fullt av sådana ord och dessa kan lätt leda till både missförstånd och handlingar som kanske inte ger det förväntade resultatet.  Inte sällan verkar begreppet platsmarknadsföring tolkas som att man anlitar en extern konsult som formulerar en inspirerande och visionär text om platsen varifrån man skapar en kortare slogan och en ny logotyp. Sedan skall det marknadsföras. Gärna på mässor, i kataloger och sociala medier. När budskapet nått hela vägen ut till de tyska och norska barnfamiljerna så är det bingo. Nu har vi gjort platsmarknadsföring. Vänta bara, snart får vi besök!

TÄNK PLATSMARKNADSGÖRNING

I bästa fall kommer besökarna och visst är platsmarknadsföring något alla regioner måste ta på allvar. Men vad skulle hända om vi bara för en stund bytte perspektiv. Att platsvarumärket byggs och utförs av lokalbefolkningen, turismentreprenörerna som levererar upplevelserna och kanske även till viss del av besökarna? Att logotyper och slogans i bästa fall förstärker vad som redan finns eller åtminstone symboliserar den riktning man vill ta men att det inte är den första byggstenen.

Kanske skulle vi då börja med att ta vara på regionens grundstyrkor och värderingar. Föra en tät och nära dialog med lokalbefolkningen, företagarna och nätverket innan vi vänder oss till besökarna.  Inte sällan leder dessa möten till att man upptäcker att nästa stora besöksmål i regionen är något som redan finns. Man måste bara hjälpas åt att damma av det innan man erbjuder det till fler.

PLATSMARKNADSGÖRNING: KRAMFORS

Kramfors kommun har en fantastisk industriell historia som rymmer både timmerflottning och Ådalshändelserna, en händelse som förändrade Sverige för alltid. Men få turister letar sig bort från kusten och in i inlandet. Nu vet vi alla att vandring är populärt men kanske är det inte en ny vandringsled i inlandet som de hitresta turisterna behöver.  I en tid när Sverige upplevs som ett föregångsland i många hänseenden, varför inte låta besökare till fullo uppleva platsen som blev vändpunkten för Sverige? I Sveriges Radios dokumentär om området råder det ingen tvivel ”Skotten i Ådalen är fortfarande en avgörande händelse för hur Sverige ser ut idag”.

Vad skulle hända om man växlande upp denna anda och varje år lät besökare vara med och tillsammans med ortbefolkningen manifestera för något av nationellt eller internationellt intresse? I historieskrivningen är detta platsen för vändpunkten innan Sverige blev ett folkhem. Vad ska vi samlas för sommaren 2018 innan vi ger oss ut och upptäcker andra delar av Höga Kusten? På Almedalsveckan samlas den politiska eliten. I Kramfors samlas folket. Ingen slogan i världen kan mäta sig med kraften i Platsmarknadsgörning.

PLATSMARKNADSGÖRNING: SÄVSJÖ

För två veckor sedan hade jag för första gången möjlighet att besöka Sävsjö kommun i Småland med sloganen ”Barnvänliga Sävsjö”.  Nu har jag själv inte barn men få av de barnfamiljer jag känner har uppfattat att Sävsjö sticker ut som extra barnvänligt – därmed inte sagt att det inte är så.  Intresset att besöka Sävsjö Kommun var dock relativt svalt tills jag nämner att denna vackra plats ligger på det Småländska Höglandet. Småländska Höglandet, vad är det? Ja men vet du vad säger jag – där finns ju Höglandsleden,  härliga kajakturer i skogar som är likt en kombination mellan Småland och Norrland och vill man kan man på kvällarna ge sig ut med islandshästar och uppleva det äkta Småländ.
– Wow, det Småländska höglandet alltså.
– Ja, jag vet. Visst är det helt galet att man inte åkt dit!
Så innan vi nu börjar gå loss och platsmarknadsföra området, låt oss få till lite platsmarknadsgörning. Vad skulle hända om turismföretagen enades om att byta namn från Emma Rid Island,  Kajakhaket och Sävsjö Klätterklubb och istället kalla sig Höglandets Turridning, Höglandets Kajakcentral och Höglandets Klätterklubb. Kanske tipsar alla om Höglandsleden och på boendeanläggningarna serverar man Höglandets Ostkaka. Kanske vill även kranskommunerna vara med på resan. Platsmarknadsgörning sedan platsmarknadsföring.

PLATSMARKNADSFÖRING ÄR INTE MAGI

Platsmarknadsföring är svårt att ta på men det är inte magi. Snarare är det både en konst och en vetenskap där det krävs disciplin, uthållighet och kreativitet för att lyckas komma igenom bruset av alla möjliga besöksmål.

Men det går inte att förlita sig enbart på marknadsföring. Man måste även göra saker som underlättar för budskapet att komma igenom bruset. Och när myndigheter, turismföretagare och befolkningen alla hjälps åt blir kraften starkare än en ny logotyp. Precis som i Ådalen 1931.

Egentligen skulle denna text kunna vara otroligt kortare.
Tre ord för att vara exakt.
”Gör saker tillsammans!”

Ha en fin dag.
Jerry

FÖRELÄSNING: DESTINATIONSUTVECKLING & PLATSMARKNADSFÖRING

5 faktorer som krävs för att lyckas >>v

FÖRELÄSNING: DESTINATIONSUTVECKLING & PLATSMARKNADSFÖRING

5 faktorer som krävs för att lyckas >>v