Om ni ska lyckas få uppmärksamhet och bygga förtroende i social media behöver ni självinsikt och empati.

TVÅ FÖRMÅGOR SOM GÖR ER TILL BÄTTRE MARKNADSFÖRARE

Jag skulle verkligen uppmana er att vid nästa möte ta ett steg tillbaka och rannsaka er själva och ert företag, organisation eller plats med en enkel fråga – vilket värde bidrar vi med i vår kommunikation? Tigger vi om andras uppmärksamhet, tid eller pengar och fokuserar på vårt behov av ökad försäljning, fler besökare eller tillfredsställa vårt ego eller tillför vi värde för andra? Ger vi verkligen något av värde till de som vi hoppas ska ge oss det mest värdefulla vi har – vår tid.

Jag tror många företag, organisationer och platser skulle må bra av att ställa sig den frågan. För marknadsföring har gått in i en ny era där självinsikt och empati har blivit två grundpelare. Detta är två dolda superkrafter som är svåra att lägga märke till men som är otroligt viktiga. Om du läser vidare så lovar jag att förklara hur jag tänker och ge tips på hur jag tror du och ditt företag kan förbättra er kommunikation.

Självinsikt och Empati

Vad menar jag med självinsikt och empati? Jo, med självinsikt menar jag medvetenhet kring ert företags eller organisations tillgångar och brister. Social media kommer om inte annat exponera er för dem. Med empati menar jag viljan att uppleva och förstå andras känslor – era medarbetare, kunder och nätverk. Empati ger en outtömlig källa på uppslag till innehåll – till er hemsida eller till social media.

Ge värde!

Företag med god självinsikt och stark empati har alla förutsättningarna att leverera den viktigaste beståndsdelen i dagens marknadsföring. Vi pratar såklart om värde. Ställ er frågan  – Vad skulle tillföra värde för våra kunder, besökare, medarbetare eller nätverk? Du känner säkert till eller inser att du själv blockerar säljbudskap men är öppen för begriplig och meningsfull kommunikation som tillför värde vår uppmärksamhet och tid. När såg du senast en tv-reklam som tillförde värde? När öppnade du senast posten och hittade något värdefullt? Förmodligen är svaret att det var länge sedan – för du är inte längre villig att dem din uppmärksamhet eller tid. Visst det kan vara kul att se fotografers bilder men värde uppstår när vi kanske får tips på hur vi kan förbättra våra egna foton. Det är toppen att det är grillbuffé på sommarrestaurangen men vad skulle hända om kocken samtidigt delade med sig av sina bästa grilltips?

Lär er hantera verktygen

Idag har vi helt fantastiska verktyg och redskap som kan hjälpa oss lyssna och därefter leverera värde. Hemsidor, facebook, instagram, youtube, linkedin, podradio och snapchat för att bara nämna några. Lär dig hur du nyttjar respektive kanal för att leverera värde och du kommer att märka att fler är villig att ge er tid och uppmärksamhet. Gör live sändningar på facebook när du springer på något som intresserar dig och som du tror även kan vara av värde för dina följare. Ta foton på sånt som inspirerar dig och dela på instagram- chansen är stor att det även intresserar andra som delar din passion. Ge tips och dela med dig av din kunskap i små korta filmer och lägg ut på youtube. Det finns mängder av möjligheter just nu och du och ditt företag kan bli en intressant mediakanal inom just ert område.

Ge värde – ge värde – ge värde – fråga – erbjud

Så det bästa råd jag kan ge till er som mailar och ställer frågor under föreläsningar på hur ni ska gå tillväga för att förbättra er marknadsföring är att förbättra er självinsikt och tillåt er organisation att bli mer empatiska och på så sätt leverera mer värde. Ge värde, ge värde ge värde – därefter är det fullt rimligt att ni ställer en fråga och erbjuder er produkt, tjänst, plats eller vad det nu kan vara.

Lycka till.
– Nu kör vi!

/ Jerry

Ps I. Tycker du detta inlägg var intressant. Då kanske du även får ut något av detta inlägg:
Marknadsföring – Såhär ligger det till! >>

Ps II. Är du osäker på hur du ska komma igång och vill du ha lite taktiska tips? Då bör du kolla in när föreläsningen ”Marknadsföring – En ny era” kommer till en plats nära dig eller höra av dig för ett personligt möte. Då går vi igenom nutidens marknadsföring från grunden. Är du för otålig – se till att kika in på min facebook  och instagram sida lite då och då för löpande tips och inspiration. Tack för att du tog dig tid att läsa hela vägen hit.

FÖRELÄSNING – NYHET!
MARKNADFÖRING – EN NY ERA!

Vi är just nu inne i en helt ny epok inom kommunikation. Under denna föreläsning ger jag dig nycklarna för att lyckas skapa uppmärksamhet, bygga förtroende och skapa värde.
Marknadsföring – En ny era >>

FÖRELÄSNING
TURISM & PLATSMARKNADSFÖRING

Hur skapar man en grund för att destinationer och turismföretag ska kunna växa och hur gör man för att marknadsföra en plats? Kolla in detta:
Föreläsning I: När destinationer växer >>
Föreläsning II: Platsmarknadsföring >>

FÖRELÄSNING – NYHET!
DIGITALISERA LANDSBYGDEN

Landsbygden har otroliga möjligheter att locka fler innevånare, besökare och företagsetableringar om vi bara lyckas förmedla alla fördelar.
Föreläsning I: En Levande Landsbygd >>
Föreläsning II: Digitalisera Landsbygden >>

Under föreläsningarna ges inspiration, tips, konkreta modeller och metoder som kommer hjälpa er att ta er genom det enorma bruset och när ni väl har fått uppmärksamhet bli bättre på skapa värde vilket kommer att hjälpa er nå just era mål. Behöver du övertygelse på att råden kan vara värt din tid – här hittar du lite resultat jag är extra stolt över att bidragit till >>