UTMÄRKELSER OCH PRISER

Egentligen känns det totalt irrelevant att prata om utmärkelser. Det som räknas – i alla fall inom arbetslivet – är hur väl företag håller fast vid sina värderingar, skapar ett uppmuntrande och utmanande arbetsklimat där man tillsammans uppnår de gemensamma målen. Samt hur man bidrar med något till omvärlden.

TACK ALLA FANTASTISKA KOLLEGOR

Jag har haft förmånen att under min hela så kallade karriär fått vara med om helt otroliga resor och omge mig med helt fantastiska kollegor och partners. Tack alla ni som funnits där. Det borde vara så många fler på dessa foton.

HUR GÅR DET TILL?

Hur kommer det sig egentligen att vi fått dessa priser – oavsett om det gäller multinationella företag som Unilever, raketföretaget Fjällräven eller den nystartade passionen FriluftsByn? Ja egentligen är det inte så svårt och framgångsfaktorerna ofta är desamma. Det är detta jag föreläser om och det är detta som mina workshops bygger på.

Men nog om det, du har säkert klickat in här för att ta reda på om mina erfarenheter kan hjälpa ditt företag eller organisation att utvecklas eller så vill du se om jag fått några utmärkelser som kan backa upp det som sägs på denna hemsida.

Oavsett anledning. Håll till godo – men kom ihåg att dessa framgångar är resultatet av inte bara mitt utan många personers hårda arbete. Jag har bara haft förmånen att vara ansvarig för resultatet.

LITE EXTRA STOLT ÖVER

  • Alla otroliga kollegor jag fått äran att arbeta med genom åren.
  • Lanseringen av Dove “Campaign for real beauty” som förändrade reklam inom hudvård.
  • Som Marknadschef inom Unilever lansera Becel Margarin på den Svenska marknaden och snabbt ta 20% marknadsandel.
  • Hur jag som Global Marknadschef på Fjällräven fick vara med att ta företaget från Sveriges 183:e till Sveriges 3:e mest populära varumärke på tre år samtidigt som aktiekursen sköt i taket.
  • Hur vi genom samsyn, nätverkande och hårt arbete fick Fjällräven att växa till ett globalt varumärke.
  • Hur vi på 3 år gjort Höga Kusten och FriluftsByn till en självklar mötesplats för Svenskt friluftsliv – en satsning som nu hyllas över hela Sverige.

ÅRETS SPOTLIGHT

HÖGA KUSTEN. På Företagargalan 2016 prisades jag för mitt arbete med FriluftsByn men främst för att starkt bidragit till att utveckla turismen i Höga Kusten. Höga Kusten är plötsligt på allas läppar och i nomineringen står att läsa “Jerry Engström har givit Höga Kusten en given plats på den Svenska friluftskartan“.

SIGNUMPRISET

SVERIGE. Fjällräven visar en tillväxt av sällan skådat slag samtidigt som populariteten ökar. Fjällräven vinner Signumpriset , ett pris som premierar det nordiska företag som bäst vårdat sitt varumärke, och plötsligt jämförs man med tidigare vinnare som bland annat Absolut Vodka och Volvo.

SUPERBRAND AWARDS

SVERIGE.Inget mer behöver tilläggas för att beskriva hur starkt detta varumärke har lyckats”. Som Global Marknadschef för Fjällräven vinner vi Superbrand Awards som Sveriges starkaste klädmärke och klättrar från Sveriges 183:e till Sveriges 3:e mest populära varumärke enligt SIFOs undersökningar. Idag ligger Fjällräven kvar på top 10-listan. En resa ingen lyckats med tidigare eller upprepat.

SVENSKA DESIGNPRISET

SVERIGE. Svenska Designpriset hyllar design som är förenligt med varumärket och särskiljande. Som Global Marknadschef på Fjällräven vann vi ett guld för vår digitala närvaro och två brons för våra foton och visuella identitet. Detta blev extra uppmärksammat då vi bara använde vår egna personal i vår kommunikation, precis som fler borde göra.

ÅRETS FÖRETAGARE

KRAMFORS. 2017 blev vi som ett av tre företag nominerade till Årets Företagare i Kramfors Kommun. Det är en rätt unik utmärkelse i en region dominerad av industri och teknikföretag. Det gör oss lite extra stolta.

ÅRETS NYFÖRETAGARE

ÖRNSKÖLDSVIK. 2017 fick vann vi pris som Årets Nyföretagare för vårt arbete med FriluftsByn. Det gör oss rejält stolta. Vi hyllades även som ett föredöme för hur vi genom vårt entreprenörskap inspirerar och hjälper andra företag och blivande företagare. Helt ok kvitto på våra tre första år.

ÅRETS MARKNADSCHEF

SVERIGE. Läsarna till Resume – Skandinaviens största tidning om marknadsföring – röstar fram vilka de anser är Sveriges bästa marknadschefer. Jag röstas fram till Sveriges bästa marknadschef inom “Livsmedel” för mitt arbete på Unilever där vi ökade försäljningen och stärkte hudvårdsvarumärkena Dove och Axe samt margarinerna Becel och Lätta. Helt ok pris.

ÅRETS PLATSMARKNADSFÖRARE

SVERIGE. Varje år prisas Sveriges bästa destinationssatsningar på galan Placebrander Awards i Stockholm. Jag nominerades för mitt arbete med Höga Kusten och FriluftsByn och juryn konstaterade “FriluftsByn har genom massiva insatser gjort Höga Kusten till en av Sveriges snabbast växande friluftsdestinationer.” Idag fortsätter Höga Kusten växa snabbare än någon annan Svensk destination.

STORA TURISMPRISET

SVERIGE. FriluftsByn blir nominerade till det största priset inom Svensk turism – Stora Turismpriset med orden “Genom en kreativ mix av boende, smakupplevelser, aktiviteter och evenemang har Höga Kustens utbud breddats och FriluftsByn har på kort tid positionerat sig som ett av Sveriges mest innovativa besöksnäringsföretag“. Detta är helt otroligt efter bara tre år!

FJÄLLRÄVENS OTROLIGA TILLVÄXT

Det är lätt att bli stolt över utvecklingen av friluftsföretaget Fjällräven. År 2008 låg företaget långt ner på SIFOS ranking av Sveriges populära varumärken. Närmare bestämt på en inte fullt så hedrande 183:e plats och aktiekursen hade stått stilla i flera år. Tre år senare hade Fjällräven klättrat till Sveriges 3:e mest populära företag och aktiekursen hade nästan sexdubblats. Idag är Fjällräven ett globalt Friluftsföretag. Det gör mig riktigt stolt.

FRILUFTSBYNS UTVECKLING

FriluftsByn är en dröm och en passion som blivit verklighet. Tillsammans med några av Sveriges ledande friluftsföretag, passionerade kollegor och volontärsgruppen Friluftskollektivet har vi på tre år har vi lanserat några av Sveriges största friluftsevenemang, byggt upp en mötesplats för friluftsfolk från hela världen och placerat Höga Kusten på Sverigekartan. Det gör mig otroligt stolt.

ÅRETS NYFÖRETAGARE 2017

2016 utsågs vi till Årets Spotlight för att vi bidragit till att sätta Höga Kusten på världskartan samt till Stora Turismpriset, besöksnäringens Oscarsgala. Såhär laddade var vi inför nomineringen Årets Nyföretagare.

ÅRETS NYFÖRETAGARE

Vi vann! Helt otroligt. Hoppas verkligen detta leder till att fler tar modet till sig att följa sina drömmar! Stort tack för allt stöd!