FÖRELÄSNING: DESTINATIONSUTVECKLING

Svenska destinationer och upplevelseföretag har en enorm potential att locka besökare från hela världen och den ökade andelen “hemestrande” Svenskar. Men konkurrensen är knivskarp och det krävs en ökad kunskap och förståelse i hur man tar sig igenom bruset av alla valbara upplevelser för växa eller ännu värre hindra en nedgång. 

Under detta föredrag delar jag med mig av hur vi skapat hållbart tillväxt inom Unilever, Fjällräven, Höga Kusten och FriluftsByn. Helt enkelt 15 år av erfarenheter, misstag och lärdomar presenterat på ett underhållande, inspirerande och utmanande sätt. Vill ni locka fler besökare till er region är detta något ni inte får missa.

Föredraget lyfter vikten av:
1) Samsyn – Vi måste vara överens!
2) Insiktsgenerering – Vi måste förstå våra besökare!
3) Särskiljning – Vi måste skära genom bruset!
4) Nätverkande – Vi måste hjälpas åt!
5) Disciplin och Uthållighet – Vi måste ha tålamod!

Utmärkt för: Kommuner, Destinationsbolag och Turismentreprenörer.
Pris: 19 900 kr ex moms (resor och ev. boende tillkommer)

“Jerry sätter fingret på vad som kan få fler destinationer och turistentreprenörer att växa.”
Visit Sweden

Om man vill få en energiinjektion i besöksnäringen och få handfasta råd med tydliga exempel bör man anlita Jerry för en föreläsning.
Visit Sundsvall

Tidigare kunder: Visit Sweden, Future Watch i Stockholm, Varumärkesdagen i Stockholm, Besöksnäringsdagen i Linköping, Destinationsdagen i Sundsvall, Visit Umeå, Swedish Workshops, Svenska Institutet.

FUTURE WATCH
Stockholm – 7:e Okt 2015

Jag anlitades som föreläsare till Visit Swedens årliga tillställning för Svensk Besöksnäring där jag inspirerade och utmanade Svensk Besöksnäring till nytänkande, bättre samarbeten och starkare nätverk.

PLACEBRANDER OF THE YEAR
Stockholm – 17:e Nov 2015

Under prisutdelningen av Placebrander of the Year i Stockholm blev jag inbjuden för att dela med mig av mig av min syn på hur fler regioner och turismentreprenörer bör arbeta för att få tillväxt.

SWEDISH WORKSHOPS
Jönköping – 23:e Apr 2016

Efter en populär föreläsning på Visit Swedens Future Watch blev jag inbjuden till Swedish Workshops för att föreläsa för Sveriges turistnäring och utländska researrangörer om min syn på destinationsutveckling och platsmarknadsföring.

DESTINATIONSDAGEN
Sundsvall, 22:a Jun 2016

Under Destinationsdagen i Sundsvall blev jag inbjuden för att berätta om hur jag anser att turismföretag behöver bli bättre på affärs- och produktutveckling. Föredraget resulterade i att jag blev anlitad för två workshops för regionens turismentreprenörer.

BESÖKSNÄRINGSDAGEN
Linköping – 10/11:e Nov 2016

Besöksnäringsdagen är en årligt återkommande träff för besöksnäringen i Linköping och Östergötland. Jag anlitades för att ge konkreta tips till de 120 deltagarna från företag och det offentliga.

#MEETUP-2016
Umeå – 23:e Nov 2016

#meetup är en årlig evenemang för aktörer inom besöksnäringen inom Visit Umeå, Umeåregionens Turimsgrupp och EU projektet Effekt. Jag anlitades för att föreläsa om fem tips på hur man får fart på sitt turismföretag.

SMÅLANDSDAGEN
Jönköping – 30:e Nov 2016

Smålandsdagen är en inspirerande kunskapsdag för besöksnäringen i Småland. Inför nära 200 deltagare anlitades jag för att dela av mig av mina tips på hur man bygger ett starkt turismbolag.

UPPLEV NORDANSTIG
Nordanstig – 8:e Dec 2016

För att möta den ökade turistströmmen i region Gävleborg kraftsamlar besöksnäringen i Nordanstig och tar fram en strategi för att locka fler besökare. Jag anlitades för att föreläsa för regionens entreprenörer och kommun om hur man får en region att växa.

KICK-OFF BESÖKSNÄRINGEN
Sävsjö – 17:e Jan 2017

Svävsjö Kommun på det Småländska Höglandet samlade regionens turismföretagare för att kick-starta sin nya satsning på besöksnäringen. Jag anlitades för att inspirera och ge konkreta tips för de 60 deltagarna från företag och det offentliga.

BYDSAM NÄTRADALEN
Drömme – 9:e Feb 2017

Bygdsam Nätradalen är en förening som verkar för en fortsatt utveckling i området. Jag är inbjuden för att ge tips och råd till de företag, föreningar, privatpersoner och offentliga verksamheter som nu skall inleda sitt arbete.

GÖTA KANALBOLAG
Forsvik – 6:e Mars 2017

Varje vår arrangeras en vårträff för alla officiella partners till Göta Kanal. Jag är inbjuden för att ge tips på hur man som företag i en del av en destination kan utvecklas tillsammans.

ÖSTERGÖTLAND
Norrköping – 17:e Mars 2017

Östsvenska Handelskammaren ser en enorm potential i besöksnäringen. Jag blev inbjuden för föreläsning och leda en workshop för att identifiera nästa steg i utvecklingen.

VISIT GLADA HUDIK
Hudiksvall – 4:e April 2017

Visit Glada Hudik den övergripande organisationen för besöksnäringen i Hudiksvalls kommun. Jag blev inbjuden för att föreläsa för kommunen och regionens turismentreprenörer under deras tvåårsjubileum.

RAMKVILLA
Ramkvilla – 18:e April 2017
18:00-21:00

Ramkvilla i Småland vill  bygga vidare på den vilja och kraft som finns hos företag, föreningar och offentlig verksamhet. Jag är inbjuden för att föreläsa och leda workshop kring regionens utveckling inom besöksnäringen.

DESTINATION ÅSNEN
Åsnen – 19:e April 2017
18:00-21:00

Naturvårdsverket och Länsstyrelsen i Kronobergs län driver ett projekt för att bilda en nationalpark i Åsnen. Jag är inbjuden för att dela med mig av mina erfarenheter och tankar till regionens turismentreprenörer.

DESTINATION SMÅLAND
Kronoberg Residens – 20:e April 2017
16:00-21:00

Vid det Årliga Turismminglet samlas myndigheter och entreprenörer för att samverka och bygga vidare för framtiden. Jag är inbjuden för att dela med mig av mina tips på hur man får fart på sitt turismföretag.

GÖTA KANALBOLAG
Norrqvarn Konferens – 21:e April 2017

Efter en populär föreläsning den 6:e Mars är jag återinbjuden till Göta Kanalbolag för en heldag med föreläsning och workshop där deltagarna utvecklar sitt egna varumärke.
Läs mer: Workshop Platsvarumärke >>

BYGDSAM ANUNDSJÖ
Mellansel – 27:e April 2017
18:00-21:00

Bygdsam Anundsjö är en förening som verkar för en fortsatt utveckling i området. Jag är inbjuden för att ge tips och råd till de företag, föreningar, privatpersoner och offentliga verksamheter som nu skall inleda sitt arbete.

VISIT UMEÅ
Umeå – 2:a Maj 2017
08:00 – 17:00

Efter en lyckad och väldigt uppskattad föreläsning den 16:e November blev jag återigen inbjuden till Visit Umeå för en heldag med föreläsning och workshop. Föreläsningsdialogen gick på djupet kring samsyn, särskiljning och samarbete. Läs mer om workshopen här:
Läs mer: Workshop Platsvarumärke >>

BRÄCKE KOMMUN
Revsund – 9:e Maj 2017

Bräcke kommun i Jämtland ser en otrolig potential i att utveckla turismen runt Revsundssjön. Regionen samlade ihop entreprenörer, myndigheter och privatpersoner för att tillsammans med mig diskutera samsyn, särskiljning och samarbete samt få konkreta tips på hur man kan gå vidare med sin satsning. Dialogen fortsatte sent in på kvällen.

VISIT BLEKINGE
Karlshamn – 24:e Oktober 2017

Visit Blekinge samlar sina besöksnäringsföretag för att börja förbereda 2018. Jag är inbjuden för att inspirera och ge inspel kring hur man tillsammans får en plats att växa.

VISIT VAASA
Vasa – 26:e Oktober 2017

Vasa och Kvarken skärgård samt Visit Umeå och Destination Höga Kusten har alla möjligheter att tillsammans bilda ett spännande besöksmål. Jag är anlitad att dela med mig av mina tips för regionens entreprenörer och destinationsutvecklare.

LANDSBYGDSDAGARNA
Oskarshamn – 27:e Oktober 2017

Temat för Landsbygdsdagarna 2017 är “Digitala Möjligheter” och “Näringsliv och Turism”. Jag är inbjuden för att dela med mig av konkreta råd och min syn på hur man tillsammans skapar förutsättningar för att skapa en attraktiv destination med starka företag.

VISIT ÅLAND
Mariehamn – 23:e November 2017

Jag anlitades för att under en halvdag tillsammans med Visit Ålands medarbetare diskuterade hur man skulle kunna bli ännu bättre på destinationsutveckling. På kvällen träffade vi föreningens medlemmar för föreläsningen “Platsmarknadsföring”.

SVENSK BESÖKSNÄRING HAR EN ENORM POTENTIAL!

Efter 6 år som Global Marknadschef för Fjällräven, där vi skapade en tillväxt av sällan skådat slag och fick otaliga priser för vårt arbete, sade jag upp mig för att satsa på min dröm. Att skapa en FriluftsBy i hjärtat av Höga Kusten. Detta blev mitt första steg in i vad som populärt kallas destinationsutveckling, destinationsmarknadsföring eller placebranding.

Jag förvånades direkt av hur enkelt många destinationer skulle kunna nå bättre resultat om man bara lyckades skapa en samsyn i regionen samt få entreprenörer att inse att man genom samarbete bidrar till varandras tillväxt. Ensam är inte stark. En stor del av Fjällrävens framgång låg i att vi lyckades samarbeta över hela världen och bygga starka nätverk på samtliga marknader. En stor del av framgången inom Unilever och varför jag röstades fram till en av Sveriges bästa marknadschefer låg i att vi skapade samsyn inom företaget, utmanade varandra till stordåd och hade tålamod i utförandet. Destinationsutveckling är inget undantag om du frågar mig och möjligheterna är oändliga – många utländska turister vill besöka Sverige och Svenskar vill upptäcka sitt hemland.

Därför kan jag inte låta bli att förvånas över hur majoriteten av Sveriges turismföretag inte pratar till potentiella besökares känslor och behov utan istället nästintill helt fokuserar på sin produkt (boende, transport eller aktivitet). Fjällräven växte inte genom att berätta om blixtlås eller ficklösningar utan om företagets värderingar. Här finns en enorm potential för de destinationer och turismföretagare som har god insikt av sina besökare och kan fylla deras behov.

Under detta föredrag går jag igenom fem konkreta punkter som jag anser viktiga för en destinations utveckling. Tipsen är baserade på hur jag själv arbetat inom Unilever och Fjällräven men såklart även med Höga Kusten och FriluftsByn där jag 2015 blev nominerad till Sveriges bästa platsmarknadsförare och 2016 till Stora Turismpriset.

Upplever ni att er destination har potential att utvecklas och söker en föreläsare som inspirerar och utmanar? En föreläsare som själv genomfört förändringar som ger konkreta tips? Då bör ni bjuda in mig för att låta mig berätta om hur samarbete, nätverkande och tålmodigt och passionerat arbete kommer kunna få er region att växa.
– Du hittar mina kontaktuppgifter här >>
– Du hittar mer om priser och utmärkelser jag fått motta här >>

STORA TURISMPRISET 2016

Nomineringen lyder: Friluftsbyn, vid Skulebergets fot i hjärtat av vackra Höga Kusten, har på kort tid positionerat sig till att vara ett av Sveriges mest innovativa besöksnäringsföretag. Med passion och energi bygger entreprenören Jerry Engström sin verksamhet på en vision om en kravlös mötesplats för den aktive naturälskaren. Tack vare strategiska samarbeten med några av Sveriges ledande friluftsföretag erbjuder Friluftsbyn en unik upplevelse i en tillika unik miljö.

Genom en kreativ mix av boende, smakupplevelser, aktiviteter och evenemang har Höga Kustens utbud breddats och tack vare företagets lyckade PR- och marknadsföringsinsatser har destinationen som helhet uppmärksammats i nya och spännande sammanhang långt utanför landets gränser.

PLACEBRANDER OF THE YEAR 2015

Nomineringen lyder: FriluftsByn har genom massiva insatser stärkt Höga Kusten som en plats för friluftsliv. Genom ett nära samarbete med Sveriges ledande friluftsföretag och en stor grupp volontärer (Friluftskollektivet) skapade de på kort tid fyra stora friluftsevenemang: Höga Kusten Hike (vandring), Höga Kusten Trail (terränglöpning), Höga Kusten Winter Classic (snöskovandring) och Utefest (Friluftsfestival).

Under ett års tid utvecklades 73 filmer om områdets möjlighet till friluftsliv. Journalister från de ledande medierna i Sverige och friluftsmedia i Tyskland, Nederländerna, Danmark och Finland bjöds in för att själva uppleva evenemangen och satsningen.

FÖRELÄSNINGAR:

WORKSHOPS: