TIPS TILL DIG SOM VILL STARTA TURISMFÖRETAG

Möjligheterna inom Svensk besöksnäring är enorma och personligen skulle jag gärna se fler satsningar. För du som läser detta har rätt unika förutsättningar att starta ett företag som kan erbjuda allt från unika naturvistelser till särskiljande smak- och kulturupplevelser.

Men som alltid måste man vara förberedd när man ger sig ut på en ny resa. Här kommer tio frågor som du bör svara ja på om du planerar att satsa inom besöksnäringen.

1) ÄR DU REDO?

Är du och din familj redo för detta? Turismbranschen skiljer sig rätt mycket från andra branscher och kommer förmodligen att förändra din livsstil. Turism är inget åtta till fem jobb mellan måndag och fredag. Har ni pratat igenom detta så ni alla är redo för din/er satsning?
Lär dig mer: Viktigt meddelande till dig som fyllt 50 >>

2) FÖRSTÅR DU REGELVERKET?

Har du gjort hemläxan och satt dig in i förutsättningarna? Regelverket och de föreskrifter som finns inom det område du vill etablera dig inom? Det är superviktigt för vissa saker är rätt självklara medan andra kan komma lite oväntat och kosta en del pengar. Se över serveringstillstånd, möjlighet att vistas i Naturreservat och Nationalparker etc.

3) HAR DU UTHÅLLIGHET?

Har du en livsstil och en del besparingar som kan klara av en tuffare ekonomisk verklighet? Arbetet kommer vara värt det men det kommer förmodligen ta lite längre tid än du tror innan du kan få lön för ditt arbete. Det som blir kvar efter moms, avgifter, amorteringar, räntor, skatter och eventuella löner är vad som blir kvar till dig. Därför är det minst lika viktigt att ha kul. Det är nog den största lönen av arbetet.

4) VILL DU ARBETA MED MÄNNISKOR?

Har du energin och passionen som krävs för att hantera alla typer av människor med olika personligheter, i stort sett varje dag? Du kommer stöta på de som hyllar dig som hjälte men även de som kanske inte har full insikt i din satsning. Du måste ha energi att föra en sansad dialog med alla om du ska behålla din passion och orka hela vägen.
Lär dig mer: Ett klimat där sanningar hörs >>

5) HAR DU EN PLAN?

Har du tänkt igenom ditt koncept, hur det särskiljer sig din satsning från andra verksamheter och har du gjort någon form av affärsplan? Gör det dock inte för svårt. Du kommer förmodligen att utveckla dina planer under resan. Det viktiga är att du har en grov plan och kommer igång.

6) FÖRSTÅR DU DINA KUNDER OCH ALTERNATIVEN?

Har du satt dig in i vad dina kunder vill känna och uppleva? Har du gått igenom alternativen till just din upplevelse? Vilka andra aktörer finns det? Vilka är dina alternativ och vilka är möjliga partners? Ta bort ordet “konkurrent” ur ditt ordförråd och se möjligheterna i att nätverka med andra som delar din passion. Besöksnäringen har en otrolig potential. Det finns besökare till alla som hittar sin nisch och brinner för sitt arbete.

7) HAR DU KOLL PÅ MYNDIGHETERNA?

Har du fört en dialog med din kommun och länsstyrelse för att få veta om det finns liknande myndighetssatsningar på gång? Tyvärr är besöksnäringen en bransch med en del utmaningar då myndigheter inte sällan ger sig in och med gratisaktiviteter konkurrerar med entreprenörers verksamheter. Våga säga ifrån när du tycker att gränsen passeras. Det är enda sättet för dig att växa och på sikt kunna anställa fler medarbetare.
Lär dig mer: Besöksnäringen vi har en del att reda ut >>

8) HAR DU BESTÄMT NIVÅN PÅ SATSNINGEN?

Rent krasst, har du möjlighet att överleva ett år utan att göra vinst eller har du möjlighet att sätta igång din satsning på din fritid alternativt frigöra lite tid från din nuvarande inkomstkälla? Det är absolut inte fel att vara lite naiv för att behålla energin, men du måste ha utrymme att vara uthållig. Annars kommer den där olustiga känslan i magen. Det ska vara kul och då är det bättre att drömma stort men börja smått.

9) HAR DU GJORT EN BUDGET?

På allvar, visst har du gjort en tydlig budget? Jag menar på riktigt. Inte bara i huvudet.
Lär dig mer: 8 tips för din marknadsföring >>

10) VET DU VILKA SOM KOMMER STÖTTA DIG?

Har du identifierat vilka som kan bidra med energi, en extra hand eller en kram om du för en stund tappar orken? Besöksnäringen är en fantastisk bransch. Du kommer få direkt återkoppling på det du gör och ofta skiftar det snabbt mellan hyllning och kritik. Det finns sällan ett mellanläge. Ibland kan man behöva lite hjälp att hantera extremerna.

 

Om svaret är ja på dessa frågor och magen säger ”fasen, detta känns läskigt men jag känner att det finns en potential” ja då är det bara köra! Om du svarat nej på några av frågorna så ska du självklart inte släppa tanken på att starta ditt turismföretag. Men chansen att du lyckas förverkliga din dröm ökar om du tar dig en stund att fundera lite på just de frågorna du ännu inte ställt dig.

– Lycka till!

FÖRELÄSNING: DESTINATIONSUTVECKLING & PLATSMARKNADSFÖRING

5 faktorer som krävs för att lyckas >>

FÖRELÄSNING: DESTINATIONSUTVECKLING & PLATSMARKNADSFÖRING

5 faktorer som krävs för att lyckas >>