TRE TIPS FÖR EN LEVANDE LANDSBYGD

Landsbygden har i mina ögon aldrig haft ett bättre läge än nu. Just nu fullkomligt bubblar längtan efter ett enklare liv med en bättre balans mellan arbetsliv och privatliv. Flödet i sociala medier fylls med hyllningar till naturen och designade eremitkojor. Längtan är total.  Så hur tar vi tillvara på denna möjlighet?

Ja det första som verkar poppa upp i mångas huvuden är att bli bättre på att kommunicera landsbygdens fördelar. Det är helt klart en viktig del av lösningen och under min föreläsning ”Digitalisera Landsbygden” försöker jag dela med mig av konkreta råd på hur man går tillväga.

Men det finns tre steg vi måste reda ut och förstå från grunden innan vi sätter igång och kommunicerar. Vi pratar samsyn, särskiljning och samarbete. I denna post tänkte nämna lite kring dessa tre pelare som är grunden i föreläsningen ”En Levande Landsbygd”. Är det så att du är mer nyfiken på tips kring besöksnäring kan du även kolla in “Tips inom Turism och Besöksnäring“.

1) SAMSYN FÖR EN LEVANDE LANDSBYGD

Samsyn som resulterar i ett tydligt fokus är ett ofta förbisett steg. Visst det samlas kring möten där många får sin röst hörd – men där byggs det ofta upp en väldigt stor förväntan på vad som komma skall. Kvar sitter snart en projektkoordinator på ett 12-månaders projekt och ska både dubbla antalet besökare, locka till sig inflyttade barnfamiljer från hela Sverige, förbättra serviceutbudet – bibliotek, livsmedelsbutik, post och systembolag och dess öppettider samt gärna öka antalet nystartade företag inom vilken näring som helst.  Tack och lov ska detta ske någon gång i framtiden för någon nedbrytning på årsplan finns sällan.

Jag förundras alltid över detta. Som del i Fjällrävens tidigare ledningsgrupp kunde vi inte säga – vi ska dubbla det här inom 5 år utan att tillsammans jobba fram en ordentligt tydlig plan som alla förstod hur man kunde bidra. För det är just allas ansvar. Inte en projektkordinators ansvar. Inte någon ledingsgrupp. Inte kommunen. Landsbygdsutveckling är alldeles för viktigt för att lägga det på en person. Det krävs hjälp från alla – myndigheter, företag, organisationer och privatpersoner. Då fungerar det.

Under föreläsningen “En Levande Landsbygd” delar jag med mig av inspiration, passion och tips på hur man går tillväga. Jag visar hur vi genom samsyn lyckades få Fjällräven från Sveriges 186:e mest populära företag till det näst mest populära företaget och hur vi genom en otrolig fokusering intog New York och hela Times Square. Hur vi genom ett tydligt fokus byggde upp FriluftsByn som på bara några år blivit en mötesplats för friluftsliv och hur Docksta i Höga Kusten blomstrar tack vare samsyn. Det absolut bästa resultatet kommer när man samlar representanter från olika instanser och privatpersoner som brinner för just sin bygd.

Exempel Docksta: Ett av dessa områden är Docksta i Höga Kusten där jag själv får verka. Här hjälps vi åt att bygga vidare på tidigare satsningar. Privatpersoner upplåter mark och stöttar spännande och kreativa initiativ, företagare gör sitt bästa för att skapa sysselsättning och locka besökare som bidrar till den lokala servicen, föreningar rustar närområdet och myndigheter bidrar med infrastruktur och lotsning framåt. Resultatet får alla ta del av, som exempel har besöksnäringens tillväxt och en härligt satsande Ica-Nära butik idag gjort att butiken har ökat sina öppettider året om. Det gynnar alla som bor och verkar i byn. Det öppnas nya campingar och det arrangeras spännande festivaler och evenemang som lockar hemvändare som funderar på att köpa sommarstugor. Byn lever och alla tar sitt ansvar och bidrar med den ork man har just för tillfället – ofta räcker det med ett leende och några vänliga ord men här händer ofta mer än så för vi vill alla utveckla bygden.

I Docksta Höga Kusten är aktörerna beroende av varandra för att skapa förutsättningar för en levande landsbygd. Inser man att aktiviteter, transporter, varuhandel och boende är helt beroende av varandra ökar förutsättningarna för goda samarbeten.

FÖRELÄSNINGAR:

WORKSHOPS:

TIPS:

LANDSBYGDSUTVECKLING:

2) SÄRSKILJNING

När vi väl har en vision och en nedbruten strategi får vi börja fundera på hur just vår bygd ska särskilja sig från andra. Det finns rikligt med kommuner med natur runt knuten – det är ofta själva sinnebilden av landsbygden så just här är de flesta platser likvärdiga. Det ni måste göra är att utgå från era värderingar, grundstyrkor och förutsättningar – hitta hur just ni ska särskilja er. Finns det något ni kan bygga vidare på? Behöver ni tillföra något? Vad är det som ska få er plats att ta er genom det enorma brus som finns just nu? Under föreläsningen ser vi på ett antal modeller på hur man kan gå till väga. Det var till exempel smart särskiljning som gjorde att Kånken gick från en relativt ointressant ryggsäck till att idag finnas över hela världen. Här finns massor att lära.

Exempel Docksta: Docksta i Hjärtat av Höga Kusten har blivit samlingspunkten för några av Sveriges största frilufts, musik och kreativa festivaler. Det är resultatet av en vidareutveckling av tidigare arbete av byaföreningen samt eldsjälar med ordentligt stöd från både bygden, markägare och myndigheter. I Docksta samlas nu varje sommar tusentals friluftsintresserade människor vid FriluftsByn, Via Ferrata, Naturum och Höga Kusten Liften för att uppleva Sveriges kanske mäktigaste natur och musikintresserade slår sig ner vid Skule Naturscen. Detta kräver såklart stöd från ytterligare boendeanläggningar och allt detta skapar ringar på vattnet – fler kommer hit över hela året med vänner och familj och landsbygden blir levande. Lokalbor ger sig man ur huse för att heja på deltagare i friluftsevenemang eller ställer upp som volontärer vid festivaler. Detta genuina mottagande lockar till återbesök som i sin tur öppnar upp för nya upplevelser – båtturer, nya restauranger och nya butiker som ytterligare stärker upp helhetsutbudet. Alla kuggar är lika viktiga och varje intressent bidrar på sitt sätt. Medan många mindre orter kämpar med besökare och inflyttning blomstrar denna bygd tack vare en egen identitet.

Kundtrycket, främst från fler turister, har varit så stort att den nya ägaren förlängt öppettiderna, butiken både öppnar tidigare och stänger senare än förut” något som gynnar alla i bygden.

3) SAMARBETE

Samarbete är något som såklart ska finnas med genom hela processen. Men innan vi har samsyn och varje part känner en säkerhet i sin roll eller trygghet i sin verksamhet brukar samarbete ofta landa i ett antal meningslösa möten utan uppföljning. Om vi istället har nedbrutna mål och alla vet den andres spetskompetens så brukar samarbete uppstå av sig själv.

Kolla gärna in dessa underbara exempel med bas i FriluftsByn där målsättningen har varit att skapa kreativa upplevelser i en världsunik natur. Dessa arrangemang lockar hundratals deltagare och skapar en attraktiv landsbygd där man gärna bor, besöker och återvänder till. Samtliga exempel är resultatet av samarbeten av företag där samsyn och särskiljning varit tydliga.

KROGEN FLYTTAR TILL SKOGEN!

Vad skulle hända om vi bjöd in några av världens bästa bartenders till att blanda drinkar baserat på vad naturen har att erbjuda? Ett kul sätt att visa på naturens unika råvaror och skapa något spännande på landsbygden. Ett kreativt samarbete mellan Hernö Gin och FriluftsByn.
Läs mer: Cocktail Awards >>

HUR LÅTER SVERIGE?

Vad skulle hända om några av Sveriges främsta musikskapare ägnade dagar på landsbygden? Hur skulle musiken låta? Landsbygden är en källa till kreativitet! Ett kreativt samarbete mellan Musikmakarna, Världsklass Örnsköldsvik och FriluftsByn.
Läs mer: Sounds Like Sweden >>

VAD HÄNDER OM VI KOMBINERAR ARKITEKTUR OCH NATUR?

Vad skulle hända om några av Sveriges ledande arkitektstudenter fick vistas på landsbygden i två veckor för att skapa spännande utflyksmål för boende och besökare? Ja till exempel skulle fler inse vilka otroligt intressanta boenden man kan skapa på landsbygden. Ett kreativt samarbete mellan Sweco, Världsklass Örnsköldsvik, Höga Kusten, SCA, Bosch och FriluftsByn.
Läs mer: Arknat >>

EN LEVANDE LANDSBYGD

Med samsyn, särskiljning och samarbete lever nu bygden på alla sätt. Det pågår kreativa evenemang, det finns restauranger och festivaler, servicen har ökat sina öppettider. Vad händer nu? Ja tomter styckas av för att skapa plats för fler sommarstugor. Driftiga entreprenörer köper upp gamla bostadsområden, renoverar och paketerar om för att erbjuda prisvärda lägenheter mitt i världsarvet.

Landsbygden lever och jag är övertygad om att ingen skulle vilja byta mot att sitta fast i köerna på essingeleden.

Jerry Engström är Fjällrävens f.d. Globala Marknadschef som numera grundat FriluftsByn i Höga Kusten. Med utmärkelser som Årets Marknadschef, Årets Nyföretagare, Årets Landsbyggare och nomineringar till Stora Turismpriset och Årets Platsmarknadsförare delar Jerry med sig av tips under föreläsningar och leder workshops kring Varumärkesbyggande, Destinationsutveckling, Landsbygdsutveckling och Entreprenörskap.

FÖRELÄSNINGAR:

WORKSHOPS:

TIPS:

LANDSBYGDSUTVECKLING: