Söker du någon som kan ge inspiration och konkreta tips kring digitalisering av landsbygden samt genomfört liknande arbete själv?
Kolla in föreläsningen Digitalisera Landsbygden >>

DIGITALISERA LANDBYGDEN
– Så ökar vi attraktionen!

Jag måste bara dela med mig av detta. Förmodligen blir det en alldeles för lång text. Men ha tålamod det kommer bra mycket matnyttigt. Och det är viktigt! För just nu har Svensk landsbygd ett guldläge och det är något jag brukar gå igenom under föreläsningen “Digitalisera Landsbygden – Så ökar vi attraktionen >>.

Aldrig förr har fler människor trängt ihop sig i städer samtidigt som många längtar efter ett enklare liv med en bättre balans mellan privatliv och arbetsliv. Där står landsbygden med öppna armar – villor för några hundra tusen, massvis med möjligheter och naturen runt hörnet.

Tyvärr blir detta inte helt synligt på nätet. Prova att googla en mindre kommun. Inte sällan får du fram några tomma torg, en nedlagd galleria, en lokalpolitiker och lite svartvita bilder från bygdens stolta historia då industrin gick på högvarv. Kanske inte direkt den bild man förmedlar i de broschyrer som skickas ut tillsammans med elgiganten och rustas reklamblad. Har du inte noterat skillnaden så har jag all förståelse. Det är inte alltid de där bladen läses.

LANDSBYGDEN MÅSTE BLI DIGITAL!

Tänk om dessa platser istället blev lite bättre på att visa upp sin verkliga skönhet och sitt utbud även på nätet. Det är detta jag menar med att digitalisera landsbygden. Att vi som bor och verkar här delar med oss av det som gör att vi faktiskt väljer att leva här – samtidigt som de företag som verkar på landsbygden nyttjar de kanaler som gör att man idag kan nå ut världen över. Det är inte bara en gång man landar på en sida som byggdes med de verktyg som fanns 2005. Det är 12 år sedan mina vänner. Det har hänt den del sedan dess och oavsett vad du tycker om det så måste man följa med utvecklingen. I alla fall om vi vill öka attraktionen.

VAR BÖRJAR DIGITALISERINGEN?

Först och främst måste såklart området vara uppkopplat. Men det är nog snart de flesta områden så jag lämnar det redan här. Däremot är det viktigt att vi i tidigt skede kommer överens om vad vi vill ska hända. Under mina föreläsningar om Digitalisering av Landsbygden brukar jag – beroende på tid till förfogande – gå igenom ett antal frågor som behöver diskuteras innan man sätter igång.

1) Är ni eniga kring vad ni vill ska hända? Har ni en prioritering bland alla projekt? Har ni målsättningar som är realistiska? (Nej ni kommer inte dubbla antalet besökare till 2020, det vet ni också.)

2) Har ni involverat befintliga innevånare, företag och övriga intressenter? (Allt för ofta glöms dessa bort i ivern att locka nya besökare, företag eller innevånare . Lite som tidningar som belönar nya prenumeranter men inte befintliga. Gör inte det misstaget.)

3) Har ni diskuterat hur ni tänker ta er genom det enorma kommunikativa bruset? Storföretagen marknadsför för miljarder varje år. Några lägger 10 miljoner för att få dig att byta schampo. Om vi inser detta förstår vi även vikten av en tydlig målgrupp med ett relevant budskap som adderar värde.
När vi väl har svaret på detta blir det så mycket enklare att börja den digitala resan.

VILKA KANALER SKA MAN ANVÄNDA?

Ja svaret på detta hittar vi i de tre frågorna vi nyss ställt oss. Men oavsett så finns det några generella tips som de flesta skulle gynnas av att följa. Det första är såklart att ta kontroll över hemsidan och genom den försöka styra sökresultaten på Google. Strukturera med startsida och landningssidor utefter målgrupp och syfte. Addera facebook och på sikt video, youtube och instagram. Låt oss dela upp det i två steg.

DIGITALISERING – NIVÅ 1

Ta fram en grund med texter och bilder för er plats samt som matchar era prioriterade områden – inflyttning, företagsetablering, besökare eller vad det nu kan vara. Se därefter till att bygga upp er hemsida utefter fokusområden. Se till att den är responsiv och koppla in google analytics. Ni bör även starta ett facebook konto för att kostnadseffektivt kunna nå ut till just er målgrupp.

DIGITALISERING – NIVÅ 2

När väl ovan är klart bör ni gå vidare och arbeta med film. Skaffa ett youtube konto och låt det vara er filmbank. Ladda upp filmer direkt på facebook för bättre spridning och nu kan det även vara läge att öppna ett instagram konto. Detta var ett smakprov av vad vi går igenom under föreläsningen Digitalisera Landsbygden – Så ökar vi attraktionen.

FÖRELÄSNING: DIGITALISERA LANDSBYGDEN

Under föreläsningen går vi igenom lyckade och mindre lyckade exempel. Vi går igenom det viktiga grundarbetet, olika typer av kommunikation, ökar förståelsen kring innehåll, sammanhang och distribution, hur man skapar en hemsida som tar för sig i sökresultatet och hur ni ökar chansen att lyckas i social media. Grundupplägget ser ut såhär, men det kan såklart anpassas utefter publik och tillfälle:
1) Grundarbetet – Vad som behövs för att öka förutsättningarna att lyckas.
2) De olika möjligheterna att kommunicera – Vad passar just dig?
3) Skillnaden mellan innehåll, sammanhang och distribution.
4) Så bygger ni en stark hemsida.
5) Metoderna som får er att lyckas ni i Sociala Medier.
Mer info: Föreläsning – Digitalisera Landsbygden >>

Hoppas vi ses!
Jerry

FÖRELÄSNINGAR:

WORKSHOPS:

TIPS:

LANDSBYGDSUTVECKLING: