FÖRELÄSNING / WORKSHOP:
PLATSMARKNADSFÖRING

Platsmarknadsföring har otroligt mycket att lära av varumärken. Att få någon att förlägga sin semester på en plats kräver först och främst ett väl genomfört förarbete där myndigheter, företag och privatpersoner samverkar – för mer info se: Föreläsning Destinationsutveckling >>.

Nästa steg blir därefter att föra en dialog med sin målgrupp som skapar uppmärksamhet och förtroende som därefter kan konverteras till ett köp/besök.

Under denna föreläsning tar vi oss på djupet i platsmarknadsföring och lär oss skillnaden mellan innehåll, sammanhang och spridning innan vi tar en titt på de just nu mest effektiva verktygen. Vi går igenom hemsidans betydelse, sökordsmarknadsföring, google my business, facebook, youtube, instagram samt ytterligare verktyg som kommer bidra till att just er plats eller turismföretag ökar chansen att locka fler besökare.

Under detta föredrag delar Jerry med sig av mer än 15 års erfarenhet av arbete med marknadsföring och sociala medier. Arbeten som gjort att Jerry röstats fram till Sveriges bästa Marknadschef, skapat en av Sveriges starkaste destinationssidor på Facebook och blivit flerfaldigt hyllad för sitt arbete med Fjällräven och med att sätta Höga Kusten och FriluftsByn. Missa inte denna chans att plocka russinen ur kakan och baka in dem i just er turismverksamhet.

Föreläsningen går även att genomföra som en Workshop där deltagarna arbetar med just sin plats eller verksamhet. Då är en till tre timmar lämpligt.

Föreläsning Platsmarknadsföring innehåller:
1) Göra grundarbetet – Vad som behövs för att öka förutsättningarna att lyckas.
2) De olika möjligheterna att kommunicera – Vad passar just dig?
3) Skillnaden mellan innehåll, sammanhang och distribution.
4) Hur man bygger en stark hemsida.
5) Metoderna som får er att lyckas ni i Sociala Medier.

Utmärkt för: Kommuner, Destinationsbolag och Turismentreprenörer.

Som föreläsning: 60 – 90 minuter.
Pris: 25 000 kr ex moms (resor och ev. boende tillkommer)

Som workshop: 1,5 – 3 timmar
Pris: 30 000 kr ex moms (resor och ev boende tillkommer)

Tips: Föreläsningen kan med fördel kombineras med föreläsningen “Destinationsutveckling“. Kontakta mig så hittar vi ett upplägg som passar just er.

“Det här var precis vad vi behövde – inspiration och konkreta tips på hur vi och våra besöksnäringsföretag kan ta vara på de möjligheter som finns.” 
Malin, Visit Blekinge.
“Facebook är idag den absolut mest underprisade kanalen. Låt mig visa hur du lyckas!
Jerry Engström
“Det här var precis vad vi och våra turismföretagare behövde för att kunna ta Bergslagen vidare och bli än smartare i vår marknadsföring.”
Håkan Ceder, Bergslagen

OTROLIGA MÖJLIGHETER

Besöksnäringen är idag en av Sveriges tillväxtmotorer. Däremot är många företag fåmansföretag där kompetensen ofta ligger utanför just kommunikation. Det gör det möjligt att med små medel skapa stora resultat.

GRUNDARBETET

Innan platsmarknadsföring behövs en tydlig utvecklingsplan. Vi går igenom tre grundstenar som är viktiga att ha på plats innan ni vänder er ut mot potentiella besökare. Faktorer man sällan lägger märke till men som är helt avgörande.

UPPMÄRKSAMHET

Svenska besöksmål måste bli ordentligt bättre på att skapa uppmärksamhet. Ett första steg är att göra skillnad på sina likvärdiga och särskiljande egenskaper samt ur sina besöksanledningar skapa teman och profilbärare. Vi går igenom hur man gör.

FÖRTROENDE

Platsmarknadsföring handlar mycket om att tillsammans med dina medarbetare ge värde genom era grundstyrkor och er passion. Rätt genomfört kommer potentiella besökare få förtroende att besöka er. Vi går igenom teknikerna och ger handfasta råd på hur man går tillväga.

PLATSMARKNADSFÖRING

Ni ska välja de kommunikativa redskap som ger mest effekt. Just nu är sociala medier de mest kostnadseffektiva verktygen. Därför går vi igenom hur ni får uppmärksamhet och skapar värde på facebook, instagram och youtube.

TRE-ENIGHETEN

Att skapa relevant innehåll är otroligt viktigt för att leverera värde – men innehåll måste presenteras i rätt sammanhang och du behöver även känna till hur du ska få ökad distribution av din platsmarknadsföring. Vi går igenom grunden.

VISIT BLEKINGE
Eriksberg – 24:e Okt 2017

Visit Blekinge har bokat två föreläsningar samma dag. På förmiddagen blir det “Destinationsutveckling” och på eftermiddagen går vi igenom Platsmarknadsföring och verktygen som gör att man får uppmärksamhet och bygger förtroende.

VISIT VASA / VISIT UMEÅ
Vasa – 26:e Okt 2017

Visit Vasa, Visit Umeå och Höga Kusten Destinatonsutveckling bjöd in regionernas turismföretagare för att lära sig mer om hur just de kan bli bättre på att marknadsföra sina verksamheter.

LANDSBYGDSDAGARNA
Oskarshamn – 27:e Okt 2017

Under Landsbygdsdagarna 2017 är jag anlitad både för föreläsningen “En Levande Landsbygd” och en workshop med deltagande kommuner och företag. Detta blir en kombination av workshop kring Platsmarknadsföring och “Digitalisera Landsbygden“.

BESÖKSNÄRINGSDAGARNA
Linköping – 15:e Nov 2017

Efter en väldigt uppskattad föreläsning om “Destinationsutveckling” under Besöksnäringsdagarna 2016 är jag inbjuden att under 2017 föreläsa om Platsmarknadsföring med fokus på sociala medier.

VISIT ÅLAND
Mariehamn – 23:e Nov 2017

Jag är anlitades för att föreläsa för Ålands Turismföretagare och dela med mig av mina bästa tips på hur man som turismföretagare skapar uppmärksamhet, bygger förtroende och för en dialog som ökar chansen till besök. Nu diskuterar vi uppföljning under 2018.

VISIT VÄSTMANLAND
Västerås – 30:e Jan 2018

Jag anlitades för Västmanlands stora Besöksnäringsdag för att ge tips på hur Västmanland som destination och regionens turismföretagare kan bli än effektivare i sin platsmarknadsföring.

HÖGA KUSTEN 
Kramfors – 5:e Feb 2018

Efter två lyckade workshops inom Varumärke samt Strategi till Handlingsplan anlitades jag för fyra föreläsningar om platsmarknadsföring runt om i Höga Kusten. Första stopp Kramfors.

HÖGA KUSTEN TURISM
Sollefteå – 6:e Feb 2018

Efter två lyckade workshops inom Varumärke samt Strategi till Handlingsplan anlitades jag för fyra föreläsningar om platsmarknadsföring runt om i Höga Kusten. Andra stopp Sollefteå.

VISIT BERGSLAGEN
Grythyttan – 21:a Mars 2018

Efter en populär föreläsning i Västmanland blev jag inbjuden till Bergslagen för två föreläsningar. Destinationsutveckling samt Platsmarkandsföring.

VISIT LIDKÖPING
Lidköping – 21:e Mars 2018

Efter en otroligt populär i Linköping blev jag inbjuden till Lidköping för både föreläsning och workshop tillsammans med kommuner och företagare.

FUTURE WATCH
Stockholm

Under Visit Swedens tillställning för Svensk Besöksnäring delade Jerry tankar hur vi kan utvecklas tillsammans genom fördjupade samarbeten och vassare kampanjer.

PLACEBRANDER OF THE YEAR
Stockholm

Jerry var inbjuden för att inspirera regioner runt om i Sverige att ta nästa steg i sin utveckling genom att samla regionens aktörer mot gemensamma mål.

VISIT BLEKINGE
Karlshamn

Jerry anlitas för att ge energi i det fortsatta arbetet att utveckla destinationen. Det resulterar i ytterligare två workshops med regionens företag.

VISIT VAASA
Vasa

Jerrys arbete i Höga Kusten fick Vasa och Kvarken Skärgård att bjuda över Jerry till andra sidan Östersjön för att delta tips på hur man kan ta nästa steg i utvecklingen.

SMÅLANDSDAGEN
Jönköping

Jerry anlitads för att inspirera 200 deltagare att ta nästa steg genom samsyn, särskiljning och samarbete. Det blev så uppskattat att Jerry fick återvända och dela tankar kring platsmarknadsföring.

VISIT ÅLAND
Mariehamn

Jerry anlitades av Åland destinations-utveckling för under en halvdag bolla idéer för att sedan under kvällen ge tips och inspirera Ålands turismföretagare.

BESÖKSNÄRINGSDAGEN
Linköping

Jerry inspirerade myndigheter, företagare och föreningar att jobba närmre och bli bättre på att sticka ut. Jerry snittbetyget 4,91 / 5 och ansågs vara behållningen av dagen.

VISIT GLADA HUDIK
Hudiksvall

Jerry blev inbjuden för att inspirera för kommunen och regionens turismentreprenörer under deras tvåårsjubileum. Föreläsningen resulterade i att Jerry blev anlitad till att inspirera Jungfrukusten.

ÖSTERGÖTLAND
Norrköping

Östsvenska Handelskammaren ser en enorm potential i besöksnäringen. Jerry blev inbjuden för föreläsning och leda en workshop för att identifiera nästa steg i utvecklingen.

DESTINATIONSDAGEN
Sundsvall

Under Destinationsdagen i Sundsvall blev Jerry iinbjuden för att dela sina tankar. Föredraget var så uppskattat att Jerry anlitades för två workshops för regionens turismentreprenörer.

BERGSLAGEN
Grythyttan

Tillsammans med Destination Bergslagen kommer vi under två dagar blanda föreläsningar och workshops med destinationens turismföretagare.

VISIT SKÅNE
Digitalt

Jerry anlitades av Åland destinations-utveckling för under en halvdag bolla idéer för att sedan under kvällen ge tips och inspirera Ålands turismföretagare.

#MEETUP-2016
Umeå – 23:e Nov 2016

#meetup är en årlig evenemang för aktörer inom besöksnäringen inom Visit Umeå, Umeåregionens Turimsgrupp och EU projektet Effekt. Jag anlitades för att föreläsa om fem tips på hur man får fart på sitt turismföretag.

UPPLEV NORDANSTIG
Nordanstig – 8:e Dec 2016

För att möta den ökade turistströmmen i region Gävleborg kraftsamlar besöksnäringen i Nordanstig och tar fram en strategi för att locka fler besökare. Jag anlitades för att föreläsa för regionens entreprenörer och kommun om hur man får en region att växa.

KICK-OFF BESÖKSNÄRINGEN
Sävsjö – 17:e Jan 2017

Svävsjö Kommun på det Småländska Höglandet samlade regionens turismföretagare för att kick-starta sin nya satsning på besöksnäringen. Jag anlitades för att inspirera och ge konkreta tips för de 60 deltagarna från företag och det offentliga.

BYDSAM NÄTRADALEN
Drömme – 9:e Feb 2017

Bygdsam Nätradalen är en förening som verkar för en fortsatt utveckling i området. Jag är inbjuden för att ge tips och råd till de företag, föreningar, privatpersoner och offentliga verksamheter som nu skall inleda sitt arbete.

GÖTA KANALBOLAG
Forsvik – 6:e Mars 2017

Varje vår arrangeras en vårträff för alla officiella partners till Göta Kanal. Jag är inbjuden för att ge tips på hur man som företag i en del av en destination kan utvecklas tillsammans.

SWEDISH WORKSHOPS
Jönköping

Visit Sweden bjuder in Jerry för att inspirera Sveriges destinationsbolag och företagare att vässa sin platsmarknadsföring.

RAMKVILLA
Ramkvilla – 18:e April 2017
18:00-21:00

Ramkvilla i Småland vill  bygga vidare på den vilja och kraft som finns hos företag, föreningar och offentlig verksamhet. Jag är inbjuden för att föreläsa och leda workshop kring regionens utveckling inom besöksnäringen.

DESTINATION ÅSNEN
Åsnen – 19:e April 2017
18:00-21:00

Naturvårdsverket och Länsstyrelsen i Kronobergs län driver ett projekt för att bilda en nationalpark i Åsnen. Jag är inbjuden för att dela med mig av mina erfarenheter och tankar till regionens turismentreprenörer.

DESTINATION SMÅLAND
Kronoberg Residens – 20:e April 2017
16:00-21:00

Vid det Årliga Turismminglet samlas myndigheter och entreprenörer för att samverka och bygga vidare för framtiden. Jag är inbjuden för att dela med mig av mina tips på hur man får fart på sitt turismföretag.

GÖTA KANALBOLAG
Norrqvarn Konferens – 21:e April 2017

Efter en populär föreläsning den 6:e Mars är jag återinbjuden till Göta Kanalbolag för en heldag med föreläsning och workshop där deltagarna utvecklar sitt egna varumärke.
Läs mer: Workshop Platsvarumärke >>

BYGDSAM ANUNDSJÖ
Mellansel – 27:e April 2017
18:00-21:00

Bygdsam Anundsjö är en förening som verkar för en fortsatt utveckling i området. Jag är inbjuden för att ge tips och råd till de företag, föreningar, privatpersoner och offentliga verksamheter som nu skall inleda sitt arbete.

VISIT UMEÅ
Umeå – 2:a Maj 2017
08:00 – 17:00

Efter en lyckad och väldigt uppskattad föreläsning den 16:e November blev jag återigen inbjuden till Visit Umeå för en heldag med föreläsning och workshop. Föreläsningsdialogen gick på djupet kring samsyn, särskiljning och samarbete. Läs mer om workshopen här:
Läs mer: Workshop Platsvarumärke >>

BRÄCKE KOMMUN
Revsund – 9:e Maj 2017

Bräcke kommun i Jämtland ser en otrolig potential i att utveckla turismen runt Revsundssjön. Regionen samlade ihop entreprenörer, myndigheter och privatpersoner för att tillsammans med mig diskutera samsyn, särskiljning och samarbete samt få konkreta tips på hur man kan gå vidare med sin satsning. Dialogen fortsatte sent in på kvällen.

VÄSTMANLAND TURISM
Västerås – 30:e Jan 2018

Västmanlands Uppstartsmingel inför säsongen lockade 120 deltagare från regionen, kommunerna och företagare där fokus var på hur man tillsammans kan utveckla destinationen. En energifylld föreläsning som avslutades med mängder av intressanta diskussioner.

BESÖKSNÄRINGSDAGEN
Vingåker, Flen, Katrineholm – 6:e Mars 2018

Under denna dag kommer vi se över hur kommunerna och företagarna tillsammans kan hjälpas åt att stärka besöksnäringen i regionen.

BROCKARBYGEN
Hultsfred – 29:e Mars 2018

Under två dagar kommer vi blanda föreläsningar med workshops. Under denna föreläsning hoppas vi tillsammans med regionens företagare hitta en samsyn kring de möjligheter som finns i området.

LANDSBYGDSDAGARNA
Oskarshamn – 27:e Oktober 2017

Temat för Landsbygdsdagarna 2017 är “Digitala Möjligheter” och “Näringsliv och Turism”. Jag är inbjuden för att dela med mig av konkreta råd och min syn på hur man tillsammans skapar förutsättningar för att skapa en attraktiv destination med starka företag.

SVENSK BESÖKSNÄRING HAR EN ENORM POTENTIAL!

Efter 6 år som Global Marknadschef för Fjällräven, där vi skapade en tillväxt av sällan skådat slag och fick otaliga priser för vårt arbete, sade jag upp mig för att satsa på min dröm. Att skapa en FriluftsBy i hjärtat av Höga Kusten. Detta blev mitt första steg in i vad som populärt kallas destinationsutveckling, destinationsmarknadsföring eller placebranding.

Jag förvånades direkt av hur enkelt många destinationer skulle kunna nå bättre resultat om man bara lyckades skapa en samsyn i regionen samt få entreprenörer att inse att man genom samarbete bidrar till varandras tillväxt. Ensam är inte stark. En stor del av Fjällrävens framgång låg i att vi lyckades samarbeta över hela världen och bygga starka nätverk på samtliga marknader. En stor del av framgången inom Unilever och varför jag röstades fram till en av Sveriges bästa marknadschefer låg i att vi skapade samsyn inom företaget, utmanade varandra till stordåd och hade tålamod i utförandet. Destinationsutveckling är inget undantag om du frågar mig och möjligheterna är oändliga – många utländska turister vill besöka Sverige och Svenskar vill upptäcka sitt hemland.

Därför kan jag inte låta bli att förvånas över hur majoriteten av Sveriges turismföretag inte pratar till potentiella besökares känslor och behov utan istället nästintill helt fokuserar på sin produkt (boende, transport eller aktivitet). Fjällräven växte inte genom att berätta om blixtlås eller ficklösningar utan om företagets värderingar. Här finns en enorm potential för de destinationer och turismföretagare som har god insikt av sina besökare och kan fylla deras behov.

Under detta föredrag går jag igenom fem konkreta punkter som jag anser viktiga för en destinations utveckling. Tipsen är baserade på hur jag själv arbetat inom Unilever och Fjällräven men såklart även med Höga Kusten och FriluftsByn där jag 2015 blev nominerad till Sveriges bästa platsmarknadsförare och 2016 till Stora Turismpriset.

Upplever ni att er destination har potential att utvecklas och söker en föreläsare som inspirerar och utmanar? En föreläsare som själv genomfört förändringar som ger konkreta tips? Då bör ni bjuda in mig för att låta mig berätta om hur samarbete, nätverkande och tålmodigt och passionerat arbete kommer kunna få er region att växa.
– Du hittar mina kontaktuppgifter här >>
– Du hittar mer om priser och utmärkelser jag fått motta här >>

FÖRELÄSNINGAR:

WORKSHOPS: