FÖRELÄSNING I:
BYGG ETT ENASTÅENDE VARUMÄRKE

En av Sveriges mest populära föreläsningar om varumärkesbyggande som fått högsta betyg på Sveriges främsta marknadsföringsdagar och prisutdelningar inom kommunikation. Uppdateras årligen med nya färska exempel och är mer aktuell än någonsin i och med den ökade vikten av social media.

Förlåt om jag förstör festen
Allt för många företag lever i villfarelsen att ett starkt varumärke skapas av kommunikation. Jag kan inte klandra dem. Oerfarna reklambyråer och kampanjer som “köp en logotyp för 50 kr” får oss att tro att så länge vi bara väljer ett namn som känns unikt, designar en logotyp och lägger till ett för stunden viktigt budskap som laddas med en målgruppsanpassad tonalitet och ger oss ut i sociala medier så har vi grunden till ett framgångsrikt varumärke. Jag vill inte förstöra festen, men det fungerar inte så.

Bygg från grunden
Jag har varit med och tagit Fjällräven från Sveriges 186:e till Sveriges 3:e mest omtyckta varumärke och från att inte funnits på topp 10-listan till att bli det mest populära friluftsvarumärket i Tyskland. Jag har varit med att sätta Höga Kusten på Sverigekartan och göra FriluftsByn till en mötesplats för friluftsmänniskor från hela världen. Jag har utsetts till en av Sveriges bästa marknadschefer och platsmarknadsförare – så tro mig när jag säger att varumärkesarbete är så mycket djupare än vad många idag tror. 

Oavsett om du är ett multinationellt bolag eller ett nystartat företag kommer ni hitta inspiration i detta föredrag. Välkommen till hemligheterna som gjort att jag hyllats som Sveriges bästa marknadschef och bästa platsmarknadsförare. Välkommen att inspireras till att ta ert varumärke till nästa nivå.

Föreläsningen belyser:
1) De viktiga värderingarna
2) Samtliga medarbetare jobbar på marknadsavdelningen.
3) Så analyserar du marknaden.
4) Särskiljning, Uppmärksamhet & Förtroende.
5) Nätverksmarknadsföring.

 

Utmärkt för: Varumärkesdagar, Företagsdagar, Entreprenörskapsdagar.
Pris: 25 000 kr ex moms (Ev. resor och boendekostnader tillkommer)

“Jerry gör tydligt att det inte finns några genvägar och visar med all tydlighet varför han anses vara en av Sveriges bästa marknadschefer. “
Varumärkesdagen

“Bäst på Varumärkesdagen: Jerry Engström @Fjallraven”.
The Brand Man.

“Man blir nästan irriterad. Jerry påpekar saker som man vet är så viktigt att reda ut men så sällan ägnar tid åt.”
Guldnyckeln.

“Alla som på något sätt arbetar med marknadsföring borde lyssna till detta. Det är bara sätta sig ner och göra hemläxan!”
Guldhjulet

“MARKNADSFÖRING ÄR NÅGOT SOM OMFATTAR HELA FÖRETAGET OCH PÅGÅR VARJE DAG, ÅRET RUNT. “

“HUR KAN DITT VARUMÄRKE BLI EN BRO MELLAN VAD DINA KUNDER ÄR OCH VAD DE VILL BLI?”

“ATT FÖRÄNDRA NÅGONS ÅSIKT ÄR MYCKET SVÅRT. DÄRFÖR MÅSTE DU BYGGA FÖRTROENDE.”

VARUMÄRKESDAGEN
Stockholm – 21:a Jan 2010

Varumärkesdagen i Stockholm är Nordens största mötesplats för marknadsförare. 2010 blev jag inbjuden att föreläsa om hur man bygger ett äkta och trovärdigt varumärke.
Om dagen: Varumärkesdagen >> 

VARUMÄRKESDAGEN
Stockholm – 23:e Jan 2013

Efter ett väldigt uppskattat föredrag på Varumärkesdagen 2010 blev jag inbjuden till Varumärkesdagen 2013 för att delta in en paneldebatt om hur man bygger vidare på och stärker ett etablerat varumärke.
Om dagen: Varumärkesdagen >> 

PRIMUS EQUIPMENT
Stockholm -12:e Feb 2013

Primus är ett världsledande företag inom friluftskök. För att inspirera företaget i sin varumärkesutveckling bjöds jag in för att berätta om min syn på hur man skapar starka varumärken.
Om företaget: Primus Equipment >>

GULDNYCKELN
Stockholm – 21:a Mars 2013

Guldnyckeln är en tävling där man utser Sveriges mest strategiska och effektiva kommunikation. Jag blev inbjuden som inspirationsföreläsare där jag pratade om vikten av ett äkta varumärkesarbete.
Om tävlingen: Guldnyckeln >>

DOCKSTA SKO
Docksta – 26:e Mars 2013

Docksta Sko var en gång i tiden Norrlands största skofabrik. Idag fortsätter man sin produktion av handgjorda skor och jag anlitades för att hjälpa till att göra Docksta Sko redo för framtiden.
Om företaget: Docksta Sko >>

MJÄLLOMS TUNNBRÖD
Ullånger – 20:e Aug 2013

Mjälloms Tunnbröd är Sveriges äldsta tunnbrödsbageri. Jag anlitades för att berätta om min syn på varumärkesbyggande. Det resulterade i ett 1-år långt konsultuppdrag.
Om företaget: Mjälloms Tunnbröd >>

ALMI FÖRETAGSPARTNER 
Sundsvall -16:e Feb 2016

Almis vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Jag bjöds in till deras årliga partnerskapsträff i Sundsvall för att dela med mig av min syn på varumärkesbyggande.
Om företaget: Almi >>

HERNÖ GIN
Härnösand – 6:e April 2016

Hernö Gin är Europas mest prisbelönta gin de tre senaste åren i rad, med fler än 25 internationella master- och guldmedaljer. Jag blev inbjuden för att föreläsa om vad man bör tänka på i varumärkesutvecklingen.
Om företaget: Hernö Gin >>

ALMI FÖRETAGSPARTNER
Visby – 28:e Sept 2016

Efter ett uppskattat föredrag hos Almi Sundsvall blev jag inbjuden till Gotland för Almis höstträff. Jag delade med mig av mina erfarenheter och gav konkreta råd på hur man stärker sitt varumärke.
Om företaget: Almi >>

LOVEFRAME
Örnsköldsvik – 28.e Okt 2016

Loveframe hjälper företag att skapa dokumentära och äkta berättelser via film. Jag bjöds in för att föreläsa om hur man bygger ett starkare varumärke och därefter arrangera en workshop.
Om företaget: Loveframe >>

FEED ME
Stockholm – 7.e Mars 2017

Jag bjöds in till nätverket Feed Me för kvinnor som jobbar med kommunikation och mat för att ge tips på hur man bygger sitt personliga men även kundernas varumärken.
Om nätverket: Feed Me >>

FÖRETAGSMÄSSAN
Sollefteå – 28.e April 2017

Jag bjöds in som huvudtalare under öppnandet av Företagsmässan i Sollefteå där jag delade med mig av vad företag måste tänka på när de ska marknadsföra sig under 2017.