

ETT KLIMAT DÄR SANNINGEN HÖRS!
I bilen på väg till jobbet slog det mig vilken tur jag har som får arbeta med kollegor som säger vad de tycker. Efter en het men konstruktiv diskussion där ordväxlingen stundvis var skarp hittade vi tillslut fram till en ännu bättre lösning på hur vi skulle jobba vidare. Den första arbetsdagen 2017 började med ett litet fyrverkeri från verkligheten. Jag älskar ett klimat där sanningar hörs!
För att ett företag eller en organisation skall bli framgångsrik krävs inte bara fina visioner. Det handlar även om att förstå verkligheten. Kombinationen av en stark vision och en tydlig bild av verkligheten gör ofta de rätta besluten självklara. Men då krävs det att verkligheten kommer till ytan – även de mindre vackra delarna.
När jag är ute och leder workshops eller föreläser upptäcker vi ofta att några sanningar hållits tillbaka. Man vill inte sticka ut från gruppen utan väljer att stanna i flocken även om man är av avvikande åsikt. Eller så skapas sub-grupper där ett missnöje gror. På sikt kan det leda till passivitet och likgiltighet och företaget tappar momentum. Det skapar inte tillväxt. Se istället till att öka sannolikheten för bra beslut genom att ha koll på verkligheten!
Här kommer tre tips på hur ni kan skapa ett klimat där sanningen hörs!
1) VÅGA FRÅGA!
Jag tror vi de flesta skulle må bra av att bli lite mer ödmjuka inför sitt kunnande. Visst du är säkerligen otroligt duktig på det du gör – men kanske kan det vara så att en enda fråga leder till ännu bättre insikter och ännu bättre beslut. Detta gäller alla i en organisation. Om du inte förstår något till fullo eller vill skapa en än djupare förståelse för något – våga ställa frågan ”varför” om och om igen. Våga fråga – oavsett om du sitter i ledningsgruppen eller arbetar lägst ute på fältet.
2) SE PASSION I DISKUSSION!
Fjällrävens grundare Åke Nordin var en fantastisk entreprenör. Han hade även ett ordentligt temperament. I min roll som global marknadschef hade vi flera heta diskussioner där jag i debattens hetta inte bara fick sparken en gång. Några minuter senare möttes jag av ett leende och ett ”Det där var bra grabben”. Han visste värdet av en ordentlig diskussion.
Så länge ni har rätt personer i teamet bör heta diskussioner ses som ett tecken på hur mycket alla inblandade vill framåt. Heta diskussionerna visar att man bryr sig. Alternativet att vara tyst och inte ha något intresse att ta itu med företagets möjligheter eller utmaningar borde inte vara lika uppskattat som att högljutt ge sin syn på vägen till framsteg.
Har du en avvikande åsikt hoppas jag att du vågar ställa dig utanför flocken och säga din mening, även om det innebär att du riskerar att inte alla uppskattar det. När du gör det, se bara till att göra en kritisk analys utan personpåhopp.
Fjällrävens grundare Åke Nordin var en ledare som insåg värdet av heta och passionerade diskussioner. Här med Fjällrävens dåvarande Globala Marknadschef Jerry Engström och Produktutvecklingschef Donna Bruns.
3) HITTA ERT GULA KORT!
I fotboll är ett gult kort en markering för att uppmärksamma en spelare eller ett helt lag på en förseelse som inte går i linje med spelets värderingar och regler. På samma sätt borde företag skapa sin egen varningssignal. Denna signal kan användas när man anser att diskussionen inte sker på ett konstruktivt sätt men även när man upplever att kollegorna inte tål att höra sanningen. På så sätt kan man stävja de mest vårdslösa verbala tacklingarna eller rädslan för att se verkligheten.
Att få ett företag att växa handlar inte bara om en orubblig tro på visionen. Det handlar också om att förstå verkligheten och handla därefter. Så våga fråga och tillåt passionerade diskussioner. Vid behov försök även hitta ert sätt att göra tydligt när man passerar gränsen för vad som är tillåtet. Det kommer öka era chanser att fatta bra beslut!