NATURTURISM PÅ FRAMMARSCH

Hej, Tack för en spännande dag tillsammans med Landsbygdsnätverket. Alltid kul att få tid att umgås med likasinnade, ta del av spännande diskussioner och lyssna till andras erfarenheter. Här kommer en kort sammanfattning av dagens dragning samt två punkter som jag tog bort för att hålla mig till tiden. 

Hoppas vi ses snart igen
Jerry

 

1. HUR KAN VI TILLSAMMANS TA VARA PÅ MÖJLIGHETERNA?

Som vi alla känner till så har vi otroliga förutsättningar för fortsatt tillväxt inom naturturism. Det görs ett fantastiskt arbete runt om i landet, men vi kan bli bättre. För att kunna ta nästa steg upplever jag att vi skulle behöva förbättra samsynen kring ansvarsområden och tydliggöra strategier och handlingsplaner.

Visst går det att som företagare göra en strategi totalt isolerad för den riktning destinationen eller Sverige tar och ändå bli lönsam och attraktiv. Och visst går det som land, region eller kommun att göra kampanjer och se resultat utan att involvera entreprenörerna – men vi  vet alla att vi skulle lyckas bättre med ett ännu bättre samarbete.

Det görs som sagt mycket bra och under föreläsningen visade jag på några positiva exempel. Men för att fortsätta utvecklingen behöver vi bli ännu bättre. Under föreläsningen tittade vi på:

  • Hur vi borde kunna samordna nationell och regional kommunikation.
  • Hur myndigheter och företag måste skapa en bättre samsyn, rollfördelning och handlingsplan.
  • Hur både Sverige, våra regioner och företag skulle må bra av tydligare fokus och väldigt konkreta handlingsplaner nedbrutna på årsbasis så att vi kan bygga vidare på varandras insatser.

2) VILKA HOPPAS DU SKA UPPLEVA ER PASSION?

När vi väl valt riktning och fokusområden – nationellt, regionalt och som företagare, är det dags att fundera ut vilka som är mest intresserade av våra upplevelser. Här förundras jag dagligen över besöksnäringens övertro på hur man med små medel, i jämförelse med övrig kommunikation, ska nå ut till Tyskar, Holländare, Norrmän, Barnfamiljer, WOPS, DINKS och allt vad man fyller listorna med i en förhoppning att alla i regionen ska bli nöjda eller att man som företagare självbedrägligt tror att budgeten räcker till att nå brett. Detta skapar helt slogans som “Hitta ditt…”, “Tusen skäl att besöka…”, “Du behöver inte välja”. Vi pratar till alla – men ingen tar till sig.

Vi tittade på en förenklad modell över vad vad som krävs för att målgruppsarbetet blir kraftfullt. Det är dessa insikter ni använder er av när ni vill få uppmärksamhet – genom hemsidor, foton, filmer etc. Vi tittade även på hur en knivskarp målgrupp ökar effektiviteten och lönsamheten bland annat genom facebook-annonsering.

Kortfattat – se till att välja besökare som du tror har högst chans att gilla den upplevelse ni erbjuder. Har ni flera målgrupper behöver ni visa att ni förstår just deras behov. Det är absolut inte en självklarhet att allt visas i samma broschyr eller på samma hemsida. Jag brukar säga “who cares wins” – den som bryr sig mest om kundens behov vinner. Vill du läsa mer om det, kolla in det här inlägget:

3) HUR SKA NI TA ER GENOM BRUSET?

Bra, är ni överens om handlingsplan och nyckelmålgrupper där ni även gjort en rangordning i prioritet, avsatt budget, gjort en kommunikationsplan med tidsplan och målsättning. Nu kommer det riktigt roliga. Hur ska vi få uppmärksamhet, föra en dialog som leder till förtroende och som på sikt konverterar till ett besök hos just oss? För vi vet alla att mediabruset är enormt.

Att planlöst lägga ut bilder på facebook eller instagram och få 100 likes från kollegor, nära och kära är kanske inte det bästa sättet. Under denna dragning fanns inte tid att gå igenom hur man kan skapa uppmärksamhet vilket jag går på djupet i under föreläsningen “Platsmarkandsföring“)

Men ska er region, kommun och ditt företag ta er genom bruset behöver ni veta hur ni ska få uppmärksamhet och sticka ut i bruset. Ni behöver visa ni tillmötesgår er målgrupps behov bättre än alternativen. Förmodligen är det något ni redan har. När ni väl hittat det är det bara sätta igång. Vill ni djupdyka lite i detta, kolla in dessa två inlägg:

Om du arbetar med landsbygdsutveckling kan detta vara intressant att kolla in detta, för ofta är den digitala närvaron något som de flesta borde ta tag i.

Föreläsning: Destinationsutveckling >>

Föreläsning: Platsmarknadsföring >>

4) VILKA KAN VI SAMARBETA MED?

Om du vill gå fort gå själv, om du vill gå lång gå tillsammans”. Samarbeten och partnerskap är otroligt viktigt för att utvecklas. Ska ni sätta just er natur på kartan är samarbete en nödvändighet. Här krävs tålamod och här sätts de tidigare stegen på prov. Brist på samarbete är ofta ett symptom på brist i samsyn, målgrupp och särskiljning. Har man dessa tre bitar på plats brukar samarbeten komma av sig själv.

Och varför inte försöka tänka i nya banor. Hitta oväntade kombinationer. Kolla in bland annat Sounds Like Sweden och Arknat. Kanske hittar du även lite inspiration på oväntade kombinationer i denna artikel:

5) DU KAN DET HÄR!

Slutligen, du som läser det här har förmodligen uträttat mängder med saker – både inom arbetslivet och privatlivet. Så glöm inte bort att påminna dig själv och dina kollegor om vad ni redan åstadkommit och att ni faktiskt kan det här. Se till att ni gör ert absolut bästa, givet era förutsättningar för stunden, vare dag – varje vecka – varje månad. Försök fokusera och hitta ett sätt att hålla passionen vid liv. Och du – ha kul!

Jag hoppas att vi har förmånen att ses igen på något sätt. Vill ni läsa lite mer om en föreläsning som ofta brukar komma efter den vi just sammanstrålade för kan ni komma in detta:

Tills dess – ha det bäst!
Nu kör vi.
Jerry

VILL DU BEHÅLLA KONTAKTEN?

På facebook och instagram försöker jag dela med mig av lite tips och pepp. Ni hittar mig här:
De senaste tipsen: Facebook >>
Få löpande inspiration: Instagram >>